تحلیل سیاست های ماندگاری پزشکان در مناطق محروم جمهوری اسلامی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تمرکز پزشکان در مناطق شهری و کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم یک چالش جهانی است. اتخاذ سیاستهای مشخص، ‏علمی و مبتنی بر شواهد در راستای افزایش منابع بخش سلامت و کاهش نابرابری در توزیع و تخصیص این منابع در مناطق مختلف کشور ‏ضروری است. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان مهمترین متولی برنامه ریزی و سیاست گذاری در زمینه توزیع نیروی ‏انسانی متخصص در ایران، سیاست هایی را طراحی نموده است. این تحقیق با هدف تحلیل سیاست های تشویقی ماندگاری پزشکان در ‏مناطق محروم کشور انجام گردید.

روش ها:

 این مطالعه، بصورت کیفی و گذشته نگر در قالب تحلیل سیاست گذاری با استفاده از چارچوب ‏مفهومی مثلث سیاست گذاری والت و گیلسون انجام گردید. برای تحلیل سیاست ها از روش های مختلفی ازجمله مرور متون و بررسی ‏اسناد و مدارک استفاده شد.

یافته ها

یافته های مطالعه براساس زمینه یا بافت سیاست، محتوای سیاست، فرآیند سیاست گذاری و نقش آفرینان در ‏چهار قانون (سیاست یا طرح) خدمت پزشکان و پیراپزشکان، طرح پزشک خانواده، طرح تحول سلامت، و دستورالعمل نحوه توزیع ‏فارغ التحصیلان رشته های تخصصی پزشکی طبقه بندی گردید.‏‎ ‎پنج گروه عوامل قانونی، سیاسی، اقتصادی اجتماعی فرهنگی، بین المللی ‏و عوامل ساختاری به عنوان زمینه ساز سیاست ها شناسایی شدند. توجه به اسناد بالادستی و استفاده از شواهد در سیاست گذاری ها به عنوان ‏نقاط قوت و نادیده گرفتن ذی نفعان و رویکرد بالا به پایین در برنامه ریزی از نقاط ضعف مشترک سیاست ها، شناسایی شدند.

نتیجه گیری

در تدوین و ‏اجرای سیاست ها و مداخلات، توجه به اولویت نیازها، تامین منابع و الزامات، تعامل سازنده نقش آفرینان و ارزیابی مستمر برنامه ها ‏ضروری است.‏

زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p2522065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!