تاثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی با میانجیگری رفتار مثبت سازمانی مدیران مدارس ابتدایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

سازمان ها برای دست یابی به کارایی و اثربخشی بیشتر و در نهایت دست یابی به اهداف تعیین شده ناگزیرند که توجه کافی را به منابع انسانی خود مبذول داشته و با ارج نهادن به ارزش ها و نیازهای کارکنان موثرترین گام را در تحقق اهداف سازمان بردارند. این پژوهش بدنبال بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی با نقش میانجی رفتار مثبت سازمانی مدیران مدارس ابتدایی بود.

روش شناسی پژوهش:

 پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها کمی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران مدارس مقطع ابتدایی شهر زاهدان بودند که 114 نفر به روش طبقه ای متناسب با حجم و نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از سه پرسشنامه عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رفتار مثبت سازمانی جمع آوری شده و برای تعیین روایی ابزارهای پژوهش از روایی محتوایی و جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب 93/0، 85/0 و 91/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آزمون رگرسیون گام به گام و مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است.

یافته ها:

 نتایج نشان داد که عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی مدیران مدارس ابتدایی در سطح اطمینان 99 درصد تاثیر مثبت و معنی دار دارد (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که رفتار سازمانی مثبت در رابطه بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در سطح اطمینان 95 درصد نقش واسطه ای ایفا می کند (05/0>P). نتایج آزمون رگرسیون گام به گام نشان داد از بین مولفه های عدالت سازمانی، مولفه عدالت مراوده ای توانست تعهد سازمانی را پیش بینی کند و همچنین از میان مولفه های رفتار مثبت سازمانی، مولفه خود کارآمدی قادر به پیش بینی تعهد سازمانی مدیران بود.

بحث و نتیجه گیری: 

به نظر می رسد با بررسی موانع ساختاری ازجمله آیین نامه ها و دستورالعمل های مغایر با عدالت سازمانی، می توان گام های موثری برای بهبود سطح عدالت سازمانی در ادارات و مدارس برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
100 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2522378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!