بررسی تاثیر تجویز وریدی آتروپین-نئوستیگمین بر پیشگیری از بروز سردرد بعد از بیهوشی نخاعی در جراحی سزارین: یک کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

شایع ترین روش بیهوشی در سزارین انتخابی، بیهوشی نخاعی است. از عوارض تاخیری پس از بیهوشی نخاعی، سردرد به دنبال پانکچر دورا می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تزریق وریدی ترکیب آتروپین و نیوستیگمین در پیشگیری از سردرد پس از بیهوشی نخاعی بود.

مواد و روش ها:

 این مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور شاهددار تصادفی شده روی 62 زن باردار کاندید سزارین الکتیو با بیهوشی نخاعی در بیمارستان شهیدبهشتی اصفهان انجام شد. بیماران به صورت تصادفی با Random allocation software در دو گروه مساوی تقسیم شدند. بعد از کلامپ بند ناف،  در گروه اول ترکیب mg 5/0 نیوستیگمین و mg 5/0 آتروپین (که با نرمال سالین به حجم 10 ml رسانده شد) و در گروه دوم ml10 نرمال سالین، تزریق وریدی شد. سپس بروز و شدت سردرد در 48 ساعت اول وتا یک هفته بعد از عمل در دو گروه تعیین و مقایسه شد.

یافته ها: 

طی این مطالعه، 1بیمار از گروه آتروپین نیوستیگمن (A-N) و 5 بیمار از گروه نرمال سالین (S) دچار سردرد بعد از عمل شدند (2/3 در مقابل 1/16درصد) که می تواند از نظر بالینی مهم باشد (195/0=P). فراوانی بروز سردرد در ریکاوری در2 بیمار(1 نفر از هر گروه) و دربخش 4 نفرازگروه (S) بود (11/0=P). میانگین شدت سردرد در تنها بیمار گروه (A-N) 5 و در بیماران گروه (S) (45/0±2/4) بود (18/0=P). فاصله زمانی بین پانکچر دورا تا اولین بروز سردرد در بیمار گروه (A-N) یک ساعت و در بیماران گروه (S) (1/11±8/20) ساعت بود (18/0=P).

استنتاج

استفاده ازتک دوز ترکیب نیوستیگیمن و آتروپین (هرکدام 5/0 میلی گرم) با کاهش بروز سردرد و شدت آن بعد از پانکچر دورا همراه است، که می تواند از نظر بالینی مهم باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2523273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!