اثر اسپیرولینا پلاتنسیس بر استرس اکسیداتیو و آسیب کبدی ناشی از نانوذرات اکسید آهن در کفال خاکستری (Mugil cephalus)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

به واسطه تولید و کاربرد فراوان نانوذرات، مواجهه انسان و اکوسیستم ها با آن افزایش یافته است. افزایش استفاده از نانوذرات منجر به بالارفتن میزان ورود این مواد به محیط های آبی شده است.

هدف

مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر محافظتی اسپیرولینا پلاتنسیس (Spirulina platensis) بر آسیب کبدی و استرس اکسیداتیو ناشی از نانوذرات اکسید آهن در کفال خاکستری (Mugil cephalus) انجام شد.

روش کار

ماهیان جوان کفال خاکستری به طور تصادفی در 12 گروه مساوی تقسیم شدند: گروه 0: کنترل 96 ساعت، گروه 1: کنترل 60 روز، گروه 2: 15 میلیگرم به کیلوگرم وزن نانوذرات اکسیدآهن به مدت 96 ساعت، گروه 3: 15 میلیگرم به کیلوگرم وزن نانوذرات اکسیدآهن به مدت 60روز، گروه 4: 300 میلیگرم به کیلوگرم وزن جلبک اسپیرولینا به مدت 96 ساعت،گروه 5: 300 میلیگرم به کیلوگرم وزن جلبک اسپیرولینا به مدت 60 روز، گروه 6: 15 میلیگرم به کیلوگرم وزن نانوذرات اکسیدآهن به همراه 300میلیگرم به کیلوگرم وزن جلبک اسپیرولینا بصورت همزمان به مدت 96 ساعت، گروه 7: 15 میلیگرم به کیلوگرم وزن نانوذرات اکسیدآهن به همراه 300میلیگرم به کیلوگرم وزن جلبک اسپیرولینا بصورت همزمان به مدت 60 روز، گروه 8: 15 میلیگرم به کیلوگرم وزن نانوذرات اکسیدآهن به مدت 2 هفته و سپس آغاز دریافت روزانه 300 میلیگرم به کیلوگرم وزن جلبک اسپیرولینا به مدت 96 ساعت، گروه 9: 15 میلیگرم به کیلوگرم وزن نانوذرات اکسیدآهن به مدت 2 هفته و سپس آغاز دریافت روزانه 300 میلیگرم به کیلوگرم وزن جلبک اسپیرولینا به مدت 60روز، گروه 10: 300 میلیگرم به کیلوگرم وزن جلبک اسپیرولینا به مدت 2 هفته و سپس آغاز دریافت 15میلیگرم به کیلوگرم وزن نانوذرات اکسیدآهن به مدت 96 ساعت،گروه 11: 300 میلیگرم به کیلوگرم وزن جلبک اسپیرولینا به مدت 2 هفته و سپس آغاز دریافت 15میلیگرم به کیلوگرم وزن نانوذرات اکسیدآهن به مدت 60روز، در پایان آزمایش، نمونه های بافت کبد جدا و برای تعیین گلوتاتیون احیا شده (GSH)، سوپراکسید دیسموتاز (SOD)، کاتالاز (CAT) و مالون دی آلدیید (MDA) تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

در مطالعه حاضر، سطوح MDA در کبد به طور معنی داری افزایش یافت در حالی که فعالیت آنتی اکسیدانی SOD و GSH در کبد در گروه مواجهه شده باا IONPs در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافت. درمان با اسپیرولینا پلاتنسیس به طور معنی دار باعث کاهش فعالیت های MDA و CAT و افزایش SOD و GSH کبدی در مقایسه با ماهی های تحت درمان با IONPs شد.

نتیجه گیری نهایی:

 این نتایج به وضوح نشان داد که SOD و GSH در مهار تشکیل رادیکال های آزاد اکسیژن در بافت کبد نقش دارند. آسیب کبدی ناشی از IONPs در ماهیان محافظت شده با اسپیرولینا باعث بهبود معنادار در تمام پارامترهای قبلی شد. درمان با اسپیرولینا پلاتنسیس از طریق مهار رادیکال های آزاد و فعالیت های ضد التهابی و همچنین بازسازی مکانیسم های سیستم دفاعی آنتی اکسیدان های درون زا، اثر محافظتی در برابر صدمات کبدی و استرس اکسیداتیو در کبد ماهی های مسموم با IONPs نشان می دهد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
75 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2523493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!