تحلیلی برمبانی علامه سنقری حائری در رد نظریه کشفحجاب مخدرات امامحسین (ع) بعد از عاشور
این مقاله تحلیل و نقدی است بر نظریه ی کشف حجاب مخدرات اهلبیت امامحسین (ع) در رساله العاصمیه که عامه شیخ محمد علی سنقری حایری در سال 1327ق به پایان رسانده است. عامه سنقری در این رساله به نقد و بررسی روایات ابی مخنف، شیخ صدوق، شیخ مفید، سید بن طاووس و عامه مجلسی مربوط به ربودن حجاب زنان اهل حرم کربا میپردازد و کشف شعور بنات الرسول؟ص؟ را محال و با غیرت، حکمت و شریعت الهی و عصمت حضرت زینب؟س؟ معارض دانسته و دلیلی چون: آماده بودن اهلبیت امام (ع) برای اسارت و جدا کردن حلل و زیور از خود، مانعیت هیبت و سطوت زینب کبری (س) از این امر و اقامه شواهدی بر روپوش داشتن کجاوه های آل الله را دال بر عدم تمک ین اجانب از دیدن وجه و شعر پردگیان عصمت و رسالت، دانسته است. در این پژوهش سعی شده، پس از بررسی سندی روایات مشتمل بر کشف راس بنات رسول الله (ص)، ادله عقلی و ادله نقلی این دسته از روایات، نقادی گردیده، سپس معنای لغوی اسباب حجاب آل الله و معنای مجازی و کنایی تعابیر مفید چهره گشایی اهل حرم امام حسین (ع)، مورد کند و کاش و در نتیجه، نظریه ی عامه سنقری حایری، مبنی بر عدم امکان کشف راس، مورد تایید قرار گرفته است
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.