رسالت استادان در تربیت اخلاقی و معنوی فراگیران آموزش عالی سلامت، مورد کاوی در بحران ها و التهابات اجتماعی و سایر شرایط غیرعادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 در نظام آموزش عالی سلامت، استادان در محور مسیولیت و کانون هدایت و مرکز ثقل صیانت از ارزش‌ها و دستاوردها و تداوم فعالیت‌ها قرار دارند. هدف از این مطالعه، کنکاشی در رسالت خطیر معنوی، اخلاقی و تربیتی رکن اصلی نظام آموزشی، در شرایط بحرانی و تهدیدآمیز می‌باشد.

روش‌:

 با روش‌های بحث متمرکز گروهی، مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته، داده‌ها در 15 محور شناسایی و در هر محور، ضمن مراجعه به نظرات خبرگانی و مطالعات بومی، تبیین اجمالی موضوع، ترسیم ابعاد و رهیافت تحقق ارایه شد.

یافته‌ها:

 مهمترین مسیولیت‌های اخلاقی- معنوی استادان در بحران‌ها و شرایط غیرعادی، از قبیل رسالت ارزشمند و اخلاق محور استادان در تحولات فرهنگی و اجتماعی، عدالتخواهی، هدایت مسیولانه و صیانت از فراگیران، تدابیر هوشمندانه برای تداوم فعالیت‌ها وپیشگیری از رکود و افت تحصیلی، مسیولیت‌پذیری اجتماعی، مشارکت و ایفای نقش کلیدی در کنترل بحران، روشنگری ابعاد بین‌المللی اتفاقات و بحران‌ها، تلاش و تدبیر برای تامین، حفظ و ارتقای ابعاد اجتماعی، روانی و معنوی سلامت، تبیین و تحقق عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، امید بخشی و امیدآفرینی و پیشگیری از انفعال، رواج روحیه یاس، تحلیل بحران و رهیافت خروج از آن، تحلیل و ارایه شده است. ایفای نقش الگوی اخلاقی و عملی (در همه شیون زندگی، علمی، شغلی و اجتماعی)، برای فراگیران و سیاست‌گذاران معرفی و شناساندن الگوها، پاسخگویی به سوالات، رفع شبهات، و کمک به تنویر افکار و پرورش اندیشه خلاق فراگیران، ترویج آزاداندیشی و نقدپذیری، از دیگر یافته‌های مطالعه است.

نتیجه‌گیری:

 رسالت استادان در تربیت اخلاقی و معنوی فراگیران آموزش عالی سلامت، و هدایت جریان‌های اخلاقی و معنوی دانشگاه و جامعه، در همه شرایط خطیر و در بحران‌ها و شرایط غیرعادی حیاتی و سرنوشت‌ساز است.در تحقق مسیولیت‌های ارزش محور اخلاقی و معنوی استادان، «تعلیم و تربیت»، «تهذیب و تزکیه»، «دانایی و توانایی»، «مسیولیت‌شناسی و پاسخگویی»، و «اخلاق و معنویت»، اموری لازم و ملزوم، همزاد و همراه، به شمار می‌روند.

زبان:
فارسی
صفحات:
378 تا 387
لینک کوتاه:
magiran.com/p2525080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!