نحوه تاثیر معنویت بر سلامت روان: از معنویت دینی تا سکولار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 طبق آمار 4/99 درصد مردم ایران مسلمانند، فراوانی اختلالات روانی 7/29 درصد، تمایل به معنویت‌های فرادینی در دانش آموزان 25 درصد و در دانشجویان72 درصد می‌باشد. این مطالعه با هدف تبیین نحوه تاثیر معنویت بر سلامت روان از معنویت دینی تا معنویت سکولار انجام شد.

روش

 در مطالعه ترکیبی، مبتنی‌بر مدل کروسل و همکاران با رویکرد اکتشافی- تبیینی و نظریه قلب سلیم، داده‌های کیفی مرور غیرنظام‌مند و تحلیل محتوای قراردادی مفهوم، ساختار، هدف، ویژگی، مبانی انواع معنویت،- داده‌های کمی کاربردهای بالینی مدل، تلفیق شدند. اعتبار فرا استنباط‌های تحقیق، در بخش داده‌های کمی از طریق اعتبار درونی- بیرونی، در بخش داده‌های کیفی با اعتمادپذیری یا شاخص قابلیت سنجیده شدند.

یافته‌های:

 کرکپاتریک، دلبستگی به خدا را محصول نوع دلبستگی به والدین می‌داند؛ اما خدا در قرآن واجد تصویر مثبت (آفریدگار مهربان امنیت‌بخش، مراقب قدرتمند)، دلبستگی ایمن به خداوند محصول شناخت، تصور مثبت از خدا، عشق و محبت بنده به خداست. توکل و تفویض مشکلات زندگی به خدا سبب سلامت روانی، نشاط معنوی مومنان می‌شود. به‌رغم تعاریف متفاوت معنویت‌گرایان از خدا (جهان‌بینی پانتییستی، مونوتییستی)، تصویر منفی از خدا سبب دلبستگی غیرایمن به خدا و تاثیر بر سلامت روان می‌شود.

نتیجه‌گیری:

 در معنویت اسلام، دلبستگی ایمن به خدا، باور به حضور و کفایت خداوند به‌عنوان دیگری غالب سبب ارتقای سلامت روان است. معنویت‌های سکولار مبتنی‌بر خود آیینی و تقدیس طبیعت است. پیروانشان در پی آرامش، رضایت و نشاط به «سبک شخصی» به‌وسیله معنویت ساکن در طبیعت هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
403 تا 411
لینک کوتاه:
magiran.com/p2525087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!