سنتز نانوذرات نقره با استفاده از عصاره متانولی گیاه زیره سیاه و ارزیابی میزان سمیت، فعالیت ضد لیشمانیا و ضدمیکروبی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 ویژگی‌های منحصربه‌فرد نانوذرات نقره که به‌وسیله عصاره‌های گیاهی تولید می‌شود، به استفاده چشمگیر آن‌ها در کاربردهای پزشکی و صنعتی منجر شده است. گیاه Bunium Persicum از خانواده Apiaceae، بومی ایران، افغانستان، پاکستان و برخی از کشورهای آسیای شرقی است که نام محلی آن در ایران، زیره سیاه است. در این مطالعه، برای اولین بار از عصاره متانولی زیره سیاه به‌عنوان عامل احیاکننده و پایدارکننده برای سنتز نانوذرات نقره استفاده شد و سپس ویژگی‌های ساختاری و خصوصیات بیولوژی آن بررسی گردید.

مواد و روش ها

 نانوذرات نقره به‌وسیله عصاره زیره سیاه سنتز شد. طیف‌سنجی مریی-فرابنفش برای بررسی حضور نانوذرات صورت گرفت و با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی، مورفولوژی سطحی، شکل و اندازه نانوذرات مشخص گردید. طیف‌سنجی مادون‌قرمز تبدیل فوریه، به مواد شیمیایی سطح نانوذرات بسیار حساس است و برای شناسایی گروه‌های عملکردی در نانوذره استفاده شد. میزان سمیت روی سلول‌های سرطانی و خاصیت ضد لیشمانیا با استفاده از روش MTT بررسی گردید و روش انتشار از چاهک برای بررسی ویژگی ضدباکتریایی نانوذرات سنتزشده انجام شد.

یافته‌ ها: 

طول‌موج 450-400 نانومتر در طیف‌سنجی مریی-فرابنفش بر تشکیل نانوذرات نقره گواهی می‌دهد. میکروسکوپ الکترونی روبشی نشان‌دهنده شکل کروی و قطر بین 70-20 نانومتر هستند. مقدار IC50 بر رده سلول انسانی گلیوبلاستوما A-172 و سرطان سینه MCF-7 طی 48 ساعت، به‌ترتیب 6/7 و 2/7 میکروگرم در میلی‌لیتر بود. نانوذره نقره فعالیت ضدباکتریایی بر باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی نشان داد. مطالعه حاضر فعالیت ضد لشمانیایی مناسبی را علیه مراحل پروماستیگوت و آماستیگوت لیشمانیا ماژور تایید کرد. مقادیر IC50 نانوذره و گلوکانتیم به‌ترتیب 89/73 و 17/16 میکروگرم در میلی‌لیتر برای پروماستیگوت و 02/171 و 21/398 میکروگرم بر میلی‌لیتر برای آماستیگوت بود.

بحث و نتیجه‌گیری:

 عصاره زیره سیاه توانایی احیای یون‌های نقره به نانوذرات نقره را دارد و سمیت و فعالیت ضدباکتریایی و ضد لیشمانیایی مناسبی نشان می‌دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2528034 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!