فشار مراقبتی ناشی از مراقبت از والدین سالمند در میان دختران بازمانده از ازدواج شهر ایلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 با وجود انجام پژوهش های متعدد در حوزه مراقبت خانگی، نقش دختران ازدواج‌نکرده در مراقبت از والدین و نیز مشکلات ناشی از این مراقبت برای آنان همچنان مغفول مانده و یا در سایه مطالعه سایر مراقبان نادیده گرفته‌شده است. بدین منظور، پژوهش حاضر با هدف بررسی فشار مراقبتی ناشی از مراقبت از والدین سالمند در میان دختران بازمانده از ازدواج شهر ایلام انجام‌شده است.

مواد و روش ها

 این پژوهش در سال 1398، به شیوه توصیفی بر اساس طرح مقطعی انجام شد. جامعه آماری همه دختران مجرد بالای 30 سال شهر ایلام به تعداد 5134 نفر و حجم نمونه 370 نفر است. اطلاعات مدنظر از طریق توزیع پرسش‌نامه 24 گویه ای فشار مراقبتی نواک و گست، به شیوه نمونه‌گیری خوشه ای جمع آوری شد. اطلاعات به‌دست‌آمده در نرم‌افزار آماری SPSS vol.20 وارد شد و در دو سطح توصیفی (میانه، میانگین، انحراف معیار و توزیع درصد فراوانی) و استنباطی (آزمون تحلیل واریانس) تجزیه‌وتحلیل گردید.

یافته‌ها: 

ارزیابی یافته ها نشان‌دهنده وجود فشار مراقبتی ضعیف (13/21±91/26) در میان پاسخگویان است. در مقایسه میان ابعاد فشار مراقبتی، بعد وابسته به زمان (68/5±8/8) نسبت به سایر ابعاد شدت بیشتری داشت؛ همچنین دختران کارمند دولت و دختران با مدارج دانشگاهی، در همه ابعاد، فشار مراقبتی پایین تری نسبت به سایر هم گروهی های خود داشتند. آزمون تحلیل واریانس متغیر وابسته برحسب متغیرهای مستقل نشان داد، فشار مراقبتی دختران تفاوت معنی داری در میان متغیرهای سن، وضعیت شغلی، سطح تحصیلات و تعلق ذهنی طبقاتی دارد (0.001>P).

بحث و نتیجه‌گیری:

 بر اساس نتایج پژوهش استنباط می شود، فشار مراقبتی پایین دختران بررسی‌شده ناشی از کم‌فشار بودن امر مراقبت انجام‌شده به وسیله آنان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2528071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!