نقش سیانوباکترهای جداشده از پوسته زیستی پارک ملی خبر در اصلاح برخی ویژگی های خاک و تاثیر سویه منتخب بر رشد Secale montanum

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پارک ملی خبر یکی از منابع طبیعی ارزشمند ایران است که جمعیت سیانوباکتری آن تاکنون مطالعه نشده است. سیانوباکتری ها مهم ترین باکتری های تثبیت کننده نیتروژن در محیط های آبی و خشکی اند که نقش حیاتی در اکوسیستم های خشک و نیمه خشک دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش گونه های سیانوباکتری جداشده از مناطق دست خورده و دست نخورده در دو استپ سرد و گرم از پارک ملی خبر در برخی ویژگی های خاک، انجام و تاثیر گونه منتخب بر رشد گیاه مرتعی سکاله مونتانوم بررسی شد.

مواد و روش‏‏ها:

 در مطالعه حاضر، سیانوباکتری ها از اکوسیستم سخت خشکی، جدا و روی محیط BG11 کشت شد. سپس بیان ژن nifH در تمامی جدایه ها با استفاده از Real Time-PCR سنجش شد. ندولاریا به عنوان بهترین سیانوباکتری تثبیت کننده نیتروژن، انتخاب و فعالیت آن در آزمایش گلدانی به تنهایی و در ترکیب با کود شیمیایی بررسی شد. در این مطالعه از سه خاک با ویژگی های فیزیکی و شیمیایی مختلف استفاده شد و نتایج تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

نتایج نشان دادند تلقیح خاک با سیانوباکتری منتخب ندولاریا به عنوان یک کود زیستی، میزان نیتروژن را در خاک کشاورزی و خاک مخلوط افزایش داد و بدین ترتیب امکان کاهش مصرف کودهای شیمیایی را فراهم کرد. این باکتری توانایی ارتقای برخی ویژگی های خاک را ازطریق افزایش مقادیر TN، SOC، SOM و تقویت فعالیت آنزیمی دارد.

بحث و نتیجه‏ گیری: 

سیانوباکتری منتخب باعث افزایش پایداری خاک ازنظر شکست مکانیکی و مقاومت در برابر خشک شدن شد و از این نظر ساختار خاک را بهبود بخشید؛ این موضوع به ویژه در خاک مناطق خشک و بیابانی بسیار حایز اهمیت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p2529959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!