بهینه سازی تولید اگزو پلی ساکارید سنتزشده توسط Lacticaseibacillus paracasei AS20(1) و پتانسیل آن به عنوان عامل ضدبیوفیلمی و ضدسرطانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اگزوپلی ساکاریدهای (EPSs) سنتزشده توسط باکتری های اسیدلاکتیک، پلی ساکاریدهایی با فعالیت های درمانی متنوع اند. EPSها به دلیل ایمن بودن می توانند در تهیه غذاهای فراسودمند به کار گرفته شوند. مصرف این محصولات می تواند راهکاری نویدبخش به منظور جلوگیری از بیماری های مهلک و مقاوم به درمان همانند سرطان و عفونت های مرتبط با بیوفیلم های میکربی باشد؛ با این حال، راندمان پایین سنتز، کاربرد صنعتی آنها را بسیار دشوار می کند. مطالعه حاضر با هدف بررسی فعالیت ضدسرطانی و ضدبیوفیلمی اگزو پلی ساکارید به دست آمده از Lacticaseibacillus paracasei AS20(1) و بهینه سازی تولید آن انجام شد.

مواد و روش‏‏ها: 

در مطالعه حاضر، سنتز EPS توسط Lacticaseibacillus paracasei AS20(1) باCentral Composite Design  بهینه سازی شد. همچنین تاثیر این EPS بر مهار تشکیل بیوفیلم Staphylococcus aureus (75/0-25/0 میلی گرم بر میلی لیتر)، بقای رده سلولی سرطان کولون انسانی (HT-29) (2-005/0 میلی گرم بر میلی لیتر) و القای آپوپتوز (2 میلی گرم بر میلی لیتر) در آنها بررسی شد؛ درنهایت، سمیت این اگزو پلی ساکارید میکربی با استفاده از آزمون همولیز گلبول های قرمز انسانی (50 و 100 میلی گرم بر میلی لیتر) بررسی شد.

نتایج

با توجه به مدل پیش بینی شده، بیشترین تولید EPS در 2/7pH ، غلظت عصاره مخمر 3/2 درصد (وزنی / حجمی) و غلظت سوکروز 3/33 گرم بر لیتر به دست آمد. EPS مطالعه شده فعالیت ضدبیوفیلمی (70-11 درصد) و فعالیت ضدسرطانی نویدبخشی را در برابر HT-29 نشان داد (IC50=1451.42 میکروگرم بر میلی لیتر). تیمار EPS درصد سلول ها را در حالت آپوپتوز اولیه (8/28 درصد) افزایش داد. این EPS میکربی، سمیت ناچیز (<5 درصد) علیه گلبول های قرمز داشت.

بحث و نتیجه ‏گیری:

 درمجموع، شرایط بهینه سازی شده ایدیال می تواند برای تولید EPS در مقیاس بزرگ توسط Lacticaseibacillus paracasei AS20(1)  مفید باشد که دارای فعالیت های زیستی ارزشمندی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2529962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!