یادگیری کار گروهی از طریق بازی های رایانه ای با رویکرد پدیدارشناسی
زمینه و هدف:
با ظهور بازی های ویدیویی به عنوان بخش جدایی ناپذیر از فناوری و آموزش، تاثیر این گونه بازی ها بر ارتقای سطح کار گروهی بطور بی سابقه ای مورد توجه قرار گرفته است. مهم ترین هدف این پژوهش بررسی ابعاد تاثیرگذار بر بهبود کار گروهی در بین دانشجویان دانشجوی سال اول نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.
روش شناسی:
بدین منظور 50 دانشجوی سال اول با اجرای بازی ضد تروریستی کانتر (Counter Terrorist Game) در گروه های پنج نفره (10 گروه) در این پژوهش شرکت کردند. آنها بطور تصادفی در هریک از گروه ها تقسیم شدند؛ همه آنها از بین داوطلبان انجام این بازی و بدون تصادفی سازی انتخاب گردیدند. هر گروه چهار دور بازی در دو روز متوالی به صورت رقابت با رایانه انجام داد. پس از روز دوم، مصاحبه عمیقی با سوالات نیمه ساختارمند از شرکت کنندگان در مورد تجربیات زیسته خود از بازی های ویدیویی با هم کلاسی هایشان در مورد جنبه های مختلف کار گروهی صورت پذیرفت. بعلاوه، پژوهشگران شرکت کنندگان را در حال انجام بازی مورد مشاهده قرار داده و یادداشت های میدانی را به منظور ثبت پدیده مورد مطالعه به کار بستند.
داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار تحلیل داده های کیفی NVivo نسخه 12 به دقت پیاده سازی و تحلیل شدند و بر طبق آن 10 مفهموم (تم) داده-بنیاد به دست آمدند.
نتایج نشان می دهد که انجام بازی های ویدیویی می تواند به طور قابل توجهی کار تیمی و عملکرد گروهی را در بخش هایی همچون هدف گذاری، هویت سازی، پیش اندیشی، تعامل، اجرا، رهبری، روحیه همبستگی، همدلی، منش و تدبیر افزایش دهد.واژگان کلیدی: بازی های رایانه ای، رقابت، کار تیمی، عملکرد گروهی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.