تاثیر اعتماد سازمانی و انگیزه فردی بر انتقال دانش ضمنی کارکنان کتابخانه های عمومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

انتقال دانش ضمنی یک فرایند تعاملی است که اساسا بر مبنای اعتماد بین طرفین شکل می گیرد. به نظر می رسد داشتن انگیزه فردی برای افزایش تمایل کارکنان به انتقال دانش ضمنی موثر باشد. بر این اساس، تحقیق حاضر به بررسی تاثیر اعتماد سازمانی و نقش میانجی انگیزه فردی بر تمایل به انتقال دانش ضمنی کارکنان کتابخانه های عمومی پرداخته است.

روش

تحقیق حاضر براساس هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان کتابخانه های عمومی استان فارس در سال 1400 (350 نفر) می باشند که با کمک فرمول کوکران، 142 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه اعتماد سازمانی‏ فولر (2018) و پرسشنامه انگیزه فردیز استفاده شد. جهت بررسی تاثیر اعتماد سازمانی بر انگیزه فردی و انتقال دانش ضمنی، از تحلیل عامل تاییدی و تکنیک حداقل مربعات جزیی استفاده شده است. نرم افزارهای مورد استفاده جهت تحلیل داده ها، نرم افزار اس. پی. اس .اس (SPSS) و پی. ال. اس. (PLS) می باشند.

یافته ها: 

نتایج به دست آمده نشان می دهد که میزان تاثیر اعتماد سازمانی بر تمایل به انتقال دانش ضمنی 390/0 می باشد. میزان تاثیر اعتماد سازمانی بر انگیزه فردی کارکنان 798/0 و میزان تاثیر انگیزه فردی کارکنان بر تمایل به انتقال دانش ضمنی 437/0 است.بنابراین، اعتماد سازمانی و انگیزه فردی به صورت مستقیم تاثیر مثبت و معناداری بر تمایل به انتقال دانش ضمنی کارکنان دارند. اما تاثیر غیرمستقیم اعتماد سازمانی بر تمایل به انتقال دانش ضمنی به واسطه انگیزه فردی، 349/0 می باشد که نسبت به حالت مستقیم کاهش یافته است. این نتایج نشان می دهد که انگیزه فردی کارکنان موجب تاثیر متوسط اعتماد سازمانی بر تمایل به انتقال دانش ضمنی شده است.

نتیجه گیری: 

اگرچه اعتماد سازمانی و انگیزه فردی هر کدام به صورت مستقیم تاثیر مثبت و معناداری بر تمایل به انتقال دانش ضمنی کارکنان کتابخانه های عمومی دارند، اما نقش میانجی انگیزه فردی باعث افزایش تاثیر اعتماد سازمانی بر تمایل به انتقال دانش ضمنی نشده است. بنابراین، نمی توان انگیزه فردی را به عنوان یک متغیر میانجی تاثیرگذار در فرایند انتقال دانش ضمنی موثر در نظر گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 364
لینک کوتاه:
magiran.com/p2530838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!