تعدیل اثرات استرس مزمن از طریق افزایش فعالیت سیستم آدرنرژیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف :

سیستم نورآدرنرژیک در بروز رفتارهای مرتبط با استرس و اضطراب دخیل است. مسیرهای عصبی استرس و سیستم نورآدرنرژیک در هیپوکمپ اثرگذاری دوطرفه بر یکدیگر دارند. لذا، در این مطالعه به بررسی اثر فعال سازی سیستم نورآدرنرژیک بر اضطراب و یادگیری در شرایط استرس پرداخته می شود.

روش کار

به موش های نر بالغ با وزن230-180 نژاد ویستار، استرس مقیدکننده به صورت حاد (3 روز) یا مزمن (21 روز) داده شد. یوهمبین با دوز 2 میلی گرم/کیلوگرم (تجویز داخل صفاقی) جهت فعالسازی سیستم نورآدرنرژیک تزریق گردید. پس از 24 ساعت از آخرین جلسه استرس، یادگیری اجتماعی و سپس اضطراب و رفتار جستجوگرانه و تشخیص شی جدید در حیوانات بررسی گردید.

یافته ها

میزان همجواری با موش آشنا (غریبه 1) نسبت به کنترل در اثر استرس حاد (0/01 >p) و مزمن (0/001 >p) کاهش و با موش غریبه (غریبه 2) افزایش یافت. زمان حضور در بازوی باز ماز بعلاوه مرتفع در اثر استرس حاد و مزمن و تجویز یوهمبین نسبت به کنترل کاهش (0/001 >p) و در بازوی بسته (0/001 >p) افزایش پیدا کرد. میزان بی حرکتی در آزمون زمینه باز در اثر استرس حاد (0/01 >p) و مزمن (0/001 >p) افزایش یافت، درحالی که بدنبال تجویز یوهمبین در گروه استرس مزمن کاهش (0/001 >p) یافت. زمان گذرانده شده با شی آشنا در اثر استرس مزمن افزایش (0/001 >p) و در شرایط استرس حاد و تجویز یوهمبین کاهش (0/001 >p) یافت.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که افزایش فعالیت سیستم نورآدرنرژیک باعث تعدیل اثرات استرس مزمن می گردد، که حاکی ازهمکاری احتمالی سیستم گلوکوکورتیکوییدی و آدرنرژیک می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p2531244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!