ارتباط سبک رهبری مدیران پرستاری با رفتارهای مراقبتی پرستاران مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 رفتارهای مراقبتی جوهره اصلی اقدامات پرستاری است.  ایجاد محیط بالینی مطلوب برای استفاده از توانمندی های پرستاران تابع عوامل و شرایط برون سازمانی و درون سازمانی متعددی است. مدیران پرستاری با انتخاب سبک رهبری مناسب باعث افزایش مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها و تفویض اختیار به آنان، کمک به توانمند سازی آنان، ایجاد انگیزه کاری، افزایش رضایت شغلی و کاهش تنش و بهبود عملکرد تیم درمان می شود و در نتیجه کیفیت مراقبت و سطح سلامت جامعه را حفظ و ارتقا می دهند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سبک رهبری مدیران پرستاری با رفتارهای مراقبتی پرستاران در مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1399 و از دید پرستاران شاغل در این مراکز، انجام شد.

روش ها

 پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی  _ همبستگی بود که به صورت مقطعی در سال 1399 انجام شد. دیدگاه 214 نفر از پرستاران شاغل [w1] در مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره نوع سبک رهبری و رفتارهای مراقبتی با استفاده از پرسشنامه سبک رهبری  MLQو پرسشنامه رفتار مراقبتی WOLFجمع آوری شد. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه به صورت خود گزارش دهی بود و مدت زمان جهت تکمیل آنها حدود 20 الی 30 دقیقه در نظر گرفته شد. جمع آوری داده ها از اردیبهشت 1400 شروع شد و در مرداد 1400 به پایان رسید. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و  آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی ( t مستقل، آنالیز واریانس) انجام شد و سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. 

یافته ها

 بیشترین میانگین مربوط به بعد دانش و مهارت حرفه ای (0/66± 5/17)، و کمترین بعد احترام قایل شدن برای سایرین (0/64 ± 4/71) بود و نشان دهنده این است که بعد جسمانی مراقبت بیش از بعد روانی مراقبت توجه شده است. نتایج نشان دهنده ارتباط معنی دار آماری بین بعد احترام قایل شدن برای سایرین با رهبری عدم مداخله بود (029/= p). سبک رهبری تحول گرا (0/82± 3/34) سبک غالب در مدیران پرستاری بود و بین رفتارهای مراقبتی با سن (0/032= p) و سابقه کار (0/003= p) ارتباط معنی دار آماری وجود داشت.

نتیجه گیری

 توصیه می شود پرستاران ضمن حفظ دانش و مهارت خود و استمرار در افزایش دانش حرفه ای، بیشتر به جنبه های ارتباطی و عاطفی مراقبت توجه کنند. آموزش و بکارگیری سبک رهبری تحول گرا توسط مدیران پرستاری مد نظر قرار گیرد، زیرا در این سبک رهبری وجود چشم انداز واقع بینانه و مشارکت پرستاران در تصمیم گیری ها و توجه به نیازهای فردی کارکنان، امکان توسعه و توانمندسازی پرستاران در جهت برقراری ارتباط محترمانه را فراهم می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
218 تا 231
لینک کوتاه:
magiran.com/p2531820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!