تاثیرآموزش مهارت حل مسئله بر مواجهه زنان نابارور با خشونت خانگی: یک مطالعه نیمه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رابطه مستقیمی میان ابتلا به ناباروری در زنان و مواجهه آن‌ها با خشونت خانگی گزارش شده است و روش‌های متعددی جهت کاهش میزان خشونت در زنان نابارور پیشنهاد شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسیله در میزان مواجهه زنان نابارور ایرانی با خشونت خانگی انجام شد.

روش بررسی

پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود که در کلینیک ناباروری بیمارستان شهید اکبرآبادی شهر تهران وابسته به دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات درمانی ایران در سال 1399-1400 انجام شد. 80 زن نابارور خشونت دیده در مطالعه شرکت کردند. تعداد 40 نفر در هر دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مداخله به‌صورت برگزاری 4 جلسه 2 ساعته آموزش مهارت حل مسیله با تواتر هفتگی بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی و مشخصات باروری و همچنین پرسش‌نامه خشونت خانگی مقیاس تجدیدنظر یافته‌ تاکتیک‌های حل تعارض استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون‌های کای‌دو، تست دقیق فیشر، تی تست، من ویتنی و آزمون ویلکاکسون انجام شد. 

یافته‌ها:

 38 زن نابارور در گروه کنترل و 34 نفر در گروه آزمایش بررسی شدند. مهارت حل مسیله در مواجهه زنان نابارور با خشونت فیزیکی، جنسی و خشونت منجر به صدمه و مقیاس مذاکره و توافق و عدم توافق زوجین در حل تعارضات در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری نشان نداد و تغییرات مواجهه با خشونت نیز در هیچ‌کدام از حیطه‌های مورد بررسی در 2 گروه ازمایش و کنترل ازنظر آماری معنادار نبود (0/05).

نتیجه‌گیری: 

یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد آموزش مهارت حل مسیله باعث ایجاد تغییر معناداری در مواجهه با خشونت نشده است. گزارش مواجهه با خشونت روانی در هر 2 گروه آزمایش وکنترل افزایش یافته بود که می‌تواند به‌علت هم‌زمانی پژوهش با دوران قرنطینه خانگی کووید-19 باشد. دشواری آموزش ازطریق فضای مجازی به‌دلیل شرایط همه‌گیری نیز می‌تواند از دلایل عدم اثربخشی آموزش مهارت حل مسیله باشد. بهتر است آموزش‌ها حضوری و همراه با کار عملی باشد و در مطالعات بعدی در کنار مهارت حل مسیله، سایر مهارت‌های زندگی نظیر مهارت‌های ارتباطی و مدیریت خشم نیز آموزش داده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
202 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p2531827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!