بررسی تاثیر آموزش تغذیه ای بر اسیدآمینه های دریافتی در زنان بارورشده به طریق لقاح مصنوعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

نیاز به اسیدآمینه ها در دوران بارداری افزایش چشمگیری می یابد و دریافت میزان کافی از اسیدآمینه های مختلف می تواند از بروز پیامدهای نامطلوب بارداری در مادران باردار شده از طریق لقاح مصنوعی پیشگیری نماید. مطالعه حاضر به بررسی تاثیر آموزش تغذیه بر اسیدآمینه های دریافتی در زنان بارورشده به طریق لقاح مصنوعی پرداخته است.

مواد و روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با مشارکت 170 نفر خانم باردار از طریق لقاح مصنوعی، مراجعه کننده به کلینیک ناباروری منتخب در شهر تهران در سال 1397 است. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شده و تخصیص گروه های مداخله و کنترل به روش تصادفی ساده انجام شد. دو پرسشنامه شامل پرسشنامه سبک زندگی ازنظر تغذیه و عادات غذایی و پرسشنامه یادآمد خوراک 24 ساعته، قبل و بعد از مداخله آموزش تغذیه در 6 جلسه جهت گردآوری اطلاعات مورداستفاده قرار گرفت. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی، مقایسه میانگین و آزمون تی به کمک نرم افزار SPSS نسخه 20 و Nutritionist4 (N4) انجام شد.

یافته ها: 

بر اساس یافته های این مطالعه، خانم های 19 تا 45 ساله در دو گروه موردبررسی میزان دریافتی دو اسیدآمینه تیروسین و والین تغییرات معناداری نشان دادند به طوریکه در گروه مداخله اسیدآمینه تیروسین 173 واحد افزایش (P=0.004) و در گروه کنترل اسیدآمینه والین 529 واحد کاهش (P=0.005) داشت.

بحث و نتیجه گیری:

 به نظر می رسد مداخلات آموزشی می تواند در میزان دریافتی اسیدآمینه های مختلف تاثیرگذار باشد، لذا برای تایید یافته های این مطالعه، پیشنهاد می شود مطالعات بیشتر در این زمینه صورت گیرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
510 تا 518
لینک کوتاه:
magiran.com/p2531869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!