بررسی تاثیر اجرای مداخله حمایتی - آموزشی بر استرس مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

بستری شدن نوزاد نارس بلافاصله پس از تولد به دلیل نیاز به مراقبت های ویژه اجتناب ناپذیر و بسیار استرس آور است. عدم توجه به استرس های عاطفی و روانی مادران، باعث دل بستگی ناکافی با نوزادشان شده که این امر باعث افزایش آسیب پذیری مادران این نوزادان می شود. مطالعه حاضر باهدف تعیین تاثیر اجرای مداخله حمایتی - آموزشی بر استرس مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان انجام شده است.

مواد و روش کار

این مطالعه از نوع نیمه تجربی بوده و 70 مادر نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان مرکز آموزشی-درمانی شهید بهشتی مراغه که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، انتخاب و به دو گروه 35 نفره مداخله و کنترل تخصیص داده شدند. پرسشنامه سنجش استرس والدین قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. گروه مداخله برنامه حمایتی-آموزشی را در طی 6 جلسه دریافت نمودند. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 16 و آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

 یافته ها: 

قبل از اجرای مداخله حمایتی-آموزشی میانگین نمره استرس دو گروه تفاوت معنادار آماری نداشت (09/0=p). پس از اجرای مداخله استرس گروه مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش پیدا کرد، که این کاهش ازنظر آماری معنادار بود (0001/0<p). در ارتباط با ابعاد استرس، میانگین نمره بعد ارتباط با نوزاد و نقش مادر، عوامل استرس زای محیط بخش و ظاهر و رفتار نوزاد بین دو گروه مداخله و کنترل بعد از اجرای مداخله حمایتی-آموزشی تفاوت آماری معنی دار بود (0001/0<p).

نتیجه گیری: 

برنامه حمایتی-آموزشی، استرس مادران را کاهش داد. فلذا پیشنهاد می شود مسیولین مراکز درمانی و پرستاران بخش های نوزادان برنامه حمایتی-آموزشی را جزء اولویت های کاری خود قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
755 تا 764
لینک کوتاه:
magiran.com/p2531902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!