بیان ژن های آپوپتوتیک در سلول های سرطانی MCF-7 پس از القاء با محیط کاندیشنال سلول های بنیادی چربی انسانی و عصاره رزماری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه:

 تاثیر محیط کاندیشنال بر آپوپتوز و تهاجم MCF-7 هنوز مورد بحث است. همچنین گزارش شده کارنوسیک اسید که از ترکیبات عصاره رزماری می باشد، از خاصیت ضدسرطانی برخوردار است. لذا در این پژوهش، وقوع آپوپتوز از طریق مسیر وابسته به AIF در سلول های MCF-7 تیمارشده با محیط کاندیشنال و عصاره رزماری با بررسی بیان ژن های AIF، Bax، Bcl-2، P53 مورد مطالعه قرارگرفت.

مواد و روش ها

در این تحقیق گروه های آزمایشی شامل: سلول هایMCF-7  کشت داده شده در محیط کشت و سرم (کنترل)، سلول های کشت داده شده در محیط کاندیشنال حاوی سرم (گروه محیط کاندیشنال)، سلول های کشت داده شده در محیط کشت حاوی عصاره رزماری با غلظت های متفاوت (50 و 100 میکروگرم بر میلی لیتر)، به مدت 24 و 48 ساعت (گروه های تیمار) می باشند. میزان تکثیر سلولی با روش MTT بررسی شد. همچنین بیان ژن ها با روش RT-PCR بررسی شدند.

یافته ها

میزان بقاء سلول های تیمار شده با محیط کاندیشنال و سرم به مدت 24 و 48 ساعت، کاهش معنی داری در مقایسه با سلول های گروه کنترل نشان داد. در حالیکه افزایش معنی دار بقاء سلول های MCF-7 کشت داده شده با رزماری 50 و 100 میکروگرم/ میلی لیتر حاوی سرم، به مدت 48 ساعت در مقایسه با گروه تیمار شده با محیط کاندیشنال و سرم مشاهده شد. افزایش معنی داری در بیان ژن های P53، AIF و Bax و همچنین کاهش معنی دار بیان ژن Bcl-2 در سلول های تیمار شده با محیط کاندیشنال و سرم به مدت 24 و 48 در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد. رزماری 100 میکروگرم/ میلی لیتر و سرم پس از 48 ساعت منجر به کاهش معنی دار بیان ژن های P53، AIF و Bcl-2 و رزماری 50 میکروگرم/ میلی لیتر حاوی سرم پس از 24 و 48 ساعت باعث کاهش معنی دار بیان ژن Bax در مقایسه با گروه محیط کاندیشنال و سرم گردید.

نتیجه گیری

مسیر آپوپتوزی وابسته به AIF در سلول های MCF-7 پس از تیمار با محیط کاندیشنال پس از 24 و 48 ساعت و رزماری 100 حاوی سرم پس از 48 ساعت فعال گردیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
422 تا 441
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!