شناسایی نواحی امیدبخش معدنی جدید و پنهان با استفاده از داده های مغناطیس سنجی هوابرد در کمربند فلززایی ملایر-اصفهان، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کمربند فلززایی ملایر-اصفهان میزبان ذخایر سرب و روی زیادی با سنگ میزبان رسوبی است. علاوه بر کانه زایی سرب و روی، در این پهنه کانه زایی مس، کروم، طلا، آهن، منگنز و تنگستن با سنگ میزبان های مختلفی نیز صورت گرفته است. در مطالعه حاضر با استفاده از داده های مغناطیس سنجی هوابرد، مناطق امیدبخش معدنی در پهنه ملایر-اصفهان معرفی شده اند. با استفاده از فیلترهای برگردان به قطب، سیگنال تحلیلی و مشتق قایم پردازش و تفسیر داده های مغناطیس هوابرد صورت گرفت. نقشه حاصل از مشتق قایم به عنوان نقشه نهایی برای بارزسازی آنومالی های حاصل از داده های مغناطیس هوابرد در نظر گرفته شده است. با توجه به رسوبی بودن پهنه ملایر-اصفهان و اینکه کانی های موجود در این سنگ ها خاصیت مغناطیسی کمی از خود نشان می دهند، آنومالی های بدست آمده با برخی از کانسارهای سرب و روی همپوشانی بالایی نشان نمی دهند. توده آذرین موجود در بخش شمال غرب منطقه مورد مطالعه با آنومالی های بدست آمده از مشتق قایم همپوشانی بالایی نشان می دهد که این بدیل وجود کانی هایی با خاصیت مغناطیسی بالا در این توده است. آنومالی های حاصل از فیلتر مشتق قایم با کانسارهای آهنی بیشتر از کانسارهای سرب و روی مثل کانسار آهن شمس آباد و اخترچی، کانسار طلای آستانه و موته، کانسار تنگستن روشت، کانسار مس قلعه عرب، کانسارهای سرب و روی آهنگران، صالح پیغمبر، آب باغ، دردهانه، خان آباد و لکان تطابق نشان می دهد. بطور کلی نتایج این پژوهش نشان داد در قسمت های شمال غرب، مرکز و جنوب شرق پهنه فلززایی ملایر-اصفهان مناطقی به عنوان آنومالی های جدید وجود دارند که می توان برای صحت سنجی این مناطق از نمونه برداری و طیف سنجی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
502 تا 519
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!