بهبود دقت پیش بینی اختلالات خلقی با استفاده از ترکیب الگوریتم های داده کاوی و فراابتکاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از آنجا که تاخیر یا اشتباه در تشخیص اختلالات خلقی به دلیل تشابه علایم، مانع درمان موثر می شود، هدف تحقیق حاضر، تشخیص دقیق اختلالات خلقی، شامل روان پریشی، اوتیسم، اختلال شخصیت، دوقطبی، افسردگی و اسکیزوفرنی، از طریق مدل سازی و تحلیل داده های بیماران است.

روش

داده های جمع آوری شده در این پژوهش کاربردی-توسعه ای دربردارنده 996 رکورد با 130 ویژگی بود که با مصاحبه و تکمیل پرسشنامه ها در یک بیمارستان روان پزشکی در شهر ساری، ایران در سال 1400 گردآوری شد. پس از پیش پردازش داده ها، تعداد ویژگی ها با تحلیل همبستگی به 91 و سپس با تحلیل مولفه های اصلی (PCA) به 35 فاکتور کاهش یافت. مدل سازی داده ها در نرم افزار پایتون با الگوریتم های K نزدیک ترین همسایه (KNN)، نایو بیز (NB)، درخت تصمیم (DT)، جنگل تصادفی (RF)، رگرسیون لجستیک (LR) و ماشین بردار پشتیبان (SVM) صورت گرفت. عملکرد مدل ها ارزیابی گردید و پارامترهای الگوریتم های با دقت بالاتر توسط الگوریتم های فراابتکاری بهینه سازی ازدحام ذرات (PSO) و ژنتیک (GA) تخمین زده شد.

نتایج

از بین الگوریتم های یادگیری ماشین، دو الگوریتم RF با دقت 91 و SVM با دقت 90 درصد عملکرد بهتری داشتند. GA افزایش دقت قابل ملاحظه ای ایجاد نکرد، اما درنظرگرفتن مقادیر 30، 150، 0/9، 2 و 2 به ترتیب به عنوان تعداد ذرات، تعداد تکرار الگوریتم، ضریب اینرسی، ضریب شخصی و ضریب اجتماعی در الگوریتم PSO دقت پیش بینی را تا 3/3 درصد بهبود بخشید.

نتیجه گیری:

 با خطای طبقه بندی کمتر نسبت به پژوهش های مشابه، مدل PSO-SVM طراحی شده در این پژوهش با دقت قابل قبولی می تواند در پایش داده های بیماران به کار گرفته شده و در سامانه های هوشمند مراکز روان پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532336 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!