واکاوی تاثیر مورفولوژی بلوک های شهری بر سرعت باد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف:

 توجه به جریان هوا در فضای های شهری یکی از مهم ترین معیار های طراحی فضا و ارتقای آسایش حرارتی و کیفیت هوا در شهرهاست که بسته به شرایط اقلیمی می تواند به افزایش مطلوبیت و حضورپذیری افراد در فضاهای شهری بیانجامد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی چگونگی تاثیر چهار فاکتور مرتبط با مورفولوژی بلوک های شهری یعنی محصوریت، حجم بلوک ها، تراکم ساختمانی و ضریب دید به آسمان بر تغییرات سرعت باد و جریان هوا در کریدورهای شهری بود.

روش شناسی: 

این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است. در این راستا به منظور دست یابی به هدف پژوهش، یک محدوده فرضی در نظر گرفته شد و شبیه سازی سه بعدی یک مدل چینش بلوک های شهری در ارتفاع های مختلف (از یک تا 15 طبقه) به کمک نرم افزار انویمت انجام پذیرفت. باد ورودی به محدوده در دو زاویه مختلف صفر و 45 درجه در نظر گرفته شد. به منظور مشخص کردن شدت همبستگی میان متغیرهای مستقل و وابسته، از روش رگرسیون استفاده شد.

یافته ها

تحلیل شبیه سازی ها نشان داد با افزایش ارتفاع بلوک ها، سرعت میانگین باد و به تبع آن تشکیل تونل های بادی در کریدورها در زاویه صفر و 45 درجه افزایش می یابد.

نتیجه گیری

سرعت میانگین وزش باد در بلوک های ساختمانی موازی با جهت باد 20 تا 30% نسبت به زمانی که ساختمان ها نسبت به وزش باد زاویه دار قرار گرفته اند بیشتر است و سرعت باد با محصوریت، حجم بلوک ها، تراکم ساختمانی رابطه مستقیم و با ضریب دید به آسمان رابطه معکوس دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
409 تا 416
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!