بازشناسی ادراک وحیانی و اقسام آن ازنظر صدرالمتالهین و علامه طباطبائی
صدرالمتالهین در بحث تقسیم وحی، تعلیم را به سه نوع تعلیم بشری، تعلیم ملکی و تعلیم الهی تقسیم می کند. ازنظر علامه، «وحی الهی» به سه صورت مطرح است؛ «وحی»، «سخنی از پشت حجاب» و «گفتاری که به وسیله ملکی رسانده میشود»؛ اما حقیقت آن یک معنا و مفهوم است و آن این که جبرییل آن را احساس می کند، با خود به زمین می آورد و در جان پیغمبر قرار می دهد. از اهداف این نوشتار، بیان خصوصیات ادراک وحیانی ازنظر این دو حکیم متاله است که با روش توصیفی - تحلیلی و در قالب تحقیق کتابخانه ای ارایه شده است. از نتایج این بحث در نظر صدرالمتالهین این که آنچه بر قلب نبی اکرم (ص) نازل شده، حقایق قرآن است؛ نه الفاظ یا نوشته آن؛ ازاینرو قلب نبی، نور عقلی قرار داده شده که به سبب آن نور، حقایق اشیا در آن مانند نوری آشکار و منورند. به اعتقاد او آنچه در مسیله وحی هست، درک شهودی یک واقعه یا یک حقیقت عرفانی است که این ادراک جز با صعود نفس به مصدر وحی محقق نمی شود. علامه طباطبایی نیز معتقد است که وحی، کلام خفی و تفهیم به طریق اشاره است. او آن را ادراکی بشری و شعوری مرموز میداند که فراتر از عقل و حس و با پشتوانه امر غیبی است؛ پس منشا الهی دارد و با خرق عادت، به نبی داده شده است.
تکلم الهی ، شعور مرموز ، صدرالمتالهین ، عقل فعال ، علامه طباطبائی ، وحی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.