بررسی اثر ضد توموری استیگماسترول بر بیان ژنهای MCL-1 و BCL-XL در مدلهای حیوانی سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سرطان پستان به عنوان شایع ترین نوع سرطان در زنان است. یکی از عوامل مرگ و میر ناشی از سرطان افزایش فعالیت ضدآپوپتوزی سلول های سرطانی است. فیتوسترول ها گروهی از ترکیب های طبیعی هستند که از طریق مکانیسم های مختلفی سبب مهار رشد انواع سلول های سرطانی می شوند. استیگماسترول به عنوان یکی از ترکیب های گروه فیتواسترول ها دارای آثار ضدسرطانی است. در این تحقیق اثر ضد توموری استیگماسترول بر بیان ژن های MCL-1 و BCL-XL در مدل های حیوانی سرطان سینه بررسی شد.

روش کار

در این مطالعه تجربی، 15سر موش BALB/C در سه گروه با تومور پستان به صورت زیرپوستی پیوند زده شدند. به گروه اول دوز6 میلی گرم بر کیلوگرم استیگماسترول و گروه دوم 20 میلی گرم بر کیلوگرم سیکلوفسفامید و گروه سوم (کنترل) محلول اتانول رقیق شده با PBS(1:2) به صورت داخل صفاقی (IP) تیمار شدند. حجم تومور به مدت 10 روز توسط کولیس ورنیه دیجیتال اندازه گیری شد. سپس موش ها کشته و بافت تومور آنها برای انجام و تغییرهای بیان ژن های MCL-1 و BCL-XL با روش (Real-time PCR) بررسی شد.

یافته ها: 

طبق نتایج به دست آمده، تیمار موش های توموری با استیگماسترول در مقایسه با گروه کنترل، رشد تومور را مهار می کند. همچنین تیمار موش های توموری با استیگماسترول سبب کاهش بیان ژن های ضد آپوپتوزی (MCL-1, BCL-XL) با اختلاف معناداری نسبت به گروه کنترل شد (p <0.001).

نتیجه گیری:

 به نظر می رسد که استیگماسترول با تحقیق های بیشتر درباره خواص ضدسرطانی آن می تواند به عنوان یک مکمل دارویی در درمان سرطان در کنار سایر روش های درمانی رایج بهره ببرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2535374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!