توسعه مدل مقدار سفارش اقتصادی چند محصولی با الزام سفارشات هم زمان برای اقلام باکیفیت نامطلوب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مدل کلاسیک مقدار سفارش اقتصادی چندین دهه قبل برای کاهش هزینه های موجودی ارایه شد و از ان زمان تاکنون به طور گسترده در زمینه های مختلف کنترل موجودی مورداستفاده قرارگرفته است. در سال های اخیر محققان جنبه های گوناگون مدل EOQ را توسعه داده اند؛ زیرا مدل کلاسیک EOQ بسیاری از پارامترهای مهم در دنیای واقعی را در نظر نمی گیرد. هدف در این مقاله، توسعه ی مدل کلاسیک EOQ در راستای عملیاتی و واقعی کردن مفروضات در فضای سفارش ها هم زمان و با اقلام کیفیت نامطلوب است.

روش شناسی پژوهش: 

در این تحقیق یک مدل سازی ریاضی برای سیستم موجودی کالای معیوب و همچنین الزام سفارش هم زمان توسعه داده می شود، سپس مدل ریاضی با روش تحلیلی حل می شود و اعتبارسنجی مدل با حذف مفروضات ارایه شده و تبدیل مدل فعلی را به مدل کلاسیک و درنهایت یک مثال عددی به همراه تحلیل نتایج ان ارایه می گردد.

یافته‎ ها: 

نتایج نشان می دهد که تغییر نرخ غربالگری می تواند تاثیر به نسبت زیادی بر کاهش یا افزایش هزینه ها داشته باشد، این تاثیر هزینه ناشی از هزینه نگه داری اقلام با کیفیت نامطلوب تا انتهای دوره بازرسی است. هرچه عملیات غربالگری سریع تر انجام شود و اقلام معیوب سریع تر از سیستم خارج شوند، این هزینه ی تحمیل شده کمتر می شود.

اصالت/ارزش افزوده علمی: 

در مدل های کلاسیک فرض شده است اقلام باکیفیت مناسب سفارش داده می شوند. درحالی که در واقعیت به علت کیفیت ناپایدار فرایند تولید، حمل ونقل نامناسب، فسادپذیری یا دیگر فاکتورها، وجود اقلام معیوب امری اجتناب ناپذیر است. در سیستم موجودی  EOQ پیشنهادی این اقلام به کمک بازرسی %100 از محموله جداسازی شده و سپس این اقلام جداسازی شده در قالب یک بسته باقیمت تخفیف یافته به فروش می رسد. همچنین به منظور کاهش هزینه های ثابت سفارش دهی و حمل ونقل، از سیاست دوره سفارش دهی هم زمان برای تمام دسته محصولات استفاده شده است که کارایی بالایی در کاهش هزینه ها دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
648 تا 665
لینک کوتاه:
magiran.com/p2535393 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!