بررسی ارتباط پلی مورفیسم C-159T موجود در پروموتور ژن CD14 در شدت بیماری در مبتلایان به کرونا ویروس 2019

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به اینکه پلی مورفیسم ها در بروز بیماری های تنفسی موثر شناخته شده اند، به نظر می رسد که این تغییرات ژنتیکی در گیرنده های ویروسی و میکروبی در بروز و پیشرفت بیماری موثر باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط پلی مورفیسم C-159T موجود در پروموتور ژن CD14 با شدت بیماری در مبتلایان به کروناویروس 2019، طی سال های 1400-1399 انجام شد.

روش کار

نمونه ها از بین مراجعه کنندگان برای انجام تست PCR به صورت تصادفی و در دسترس انتخاب شدند و در 5 گروه افراد سالم، مبتلایان سرپایی، مبتلایان بستری غیربدحال، مبتلایان بستری بدحال و فوتی بررسی شدند. از تمامی افراد 3 میلی لیتر خون محیطی تهیه و DNA استخراج شد. سپس، با انجام PCR-RFLP، پلی مورفیسم C-159T موجود در پروموتور ژن CD14 مشخص شد. فراوانی ژنوتیپی نمونه ها از نظر هتروزیگوتی، هموزیگوتی و موتانت در پلی مورفیسم تعیین شد. داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 21 با آزمون های آماری در سطح معناداری 05/0<p تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها:

 نتایج نشان داد بیشترین پلی مورفیسم C-159T در پروموتور ژن CD14، پلی مورفیسم CT بود که در 107 نفر (51 درصد) مشاهده شد و در تمامی افرادPCR- و PCR+ به طور معناداری بیشتر از سایر پلی مورفیسم ها بود، اما در افراد فوت شده این تفاوت معنادار نبود.

نتیجه گیری:

 با توجه به نتایج که پلی مورفیسم C-159T در ایجاد بیماری موثر است و همچنین رابطه معنادار بین ژنوتیپ TT و CT با کروناویروس، احتمال ایجاد بیماری در کریرهای آلل T بیشتر است. لذا، پیشنهاد می شود پلی مورفیسم CT موجود در پروموتور ژن CD14 به عنوان یک پیش آگهی مهم در بیماری کروناویروس در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2535618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!