بررسی رویکردهای نظری نوردرمانی در فضاهای درمانی

پیام:
چکیده:
مقدمه

به طورکلی، طراحی ساختمان بیمارستان به عنوان یک کار پیچیده در ابعاد عملکردی پذیرفته شده است. این مقاله تاثیر نور روز را در طراحی فضاهای درمانی برای ایجاد محیط درمانی کارآمد بررسی می کند. هدف این مقاله آشنا کردن برنامه ریزان فضاهای درمانی نسبت به نقش تعیین کننده نور روز و چالش های مربوط به آن است.

روش کار

به منظور تجسم الگوهای فکری، ساختاری و پویایی پیشینه های کتاب شناختی در این حوزه تحقیقاتی، 121 پژوهش مرتبط به موضوع از بین مقالات پایگاه های معتبر اطلاعات علمی بررسی شدند.

یافته ها:

 تحقیقات به 4 طبقه اصلی تقسیم شد؛ گروه اول تحقیقاتی که تمرکز خود را بر نقش نور طبیعی در بهبود عملکرد ساختمان (تامین کیفیت محیط داخلی و کاهش مصرف انرژی) قرار داده اند. تحقیقات گروه دوم بر نقش نور طبیعی در بهبود سلامت بیماران (سلامت روانی-ذهنی و جسمانی) تمرکز دارند. گروه سوم نقش نور طبیعی را در بهبود کارایی کادر درمان و گروه چهارم نقش نور طبیعی را در بهبود آلودگی های محیطی مدنظر قرار داده اند.

نتیجه گیری

بررسی متون نشان می دهد افزایش دسترسی به نور روز در فضاهای درمانی، با کاهش مصرف انرژی، بهبود کارایی ارایه مراقبت های بهداشتی و کوتاه کردن مدت بستری بیمار همراه است. بهینه سازی فضاهای درمانی بر این اساس علاوه بر اینکه موجب رضایتمندی کاربران می شود، به طور قابل توجهی هزینه های مراقبت های بهداشتی را کاهش می دهد و تاثیرات مثبتی بر پایداری اقتصادی این فضاها دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
112 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2535627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!