بررسی اثر اسید پانتوتنیک بر فاکتورهای آنتیاکسیدانی در بهبود مدلهای تجربی زخم معده القا شده با ایندومتاسین در موشهای نر کوچک آزمایشگاهی نژاد NMRI

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

زخم معده یک بیماری مزمن دستگاه گوارش است که یکی از عوامل ایجاد آن استفاده از داروی ضدالتهاب غیراستروییدی (NSAID) است که خطر عوارض گوارشی مانند زخم یا خونریزی را افزایش می دهد. استفاده از آنتی اکسیدان ها به عنوان کمک درمانی برای این بیماری بسیار مورد توجه است. اسیدپانتوتنیک نوعی ویتامینB و یک آنتی اکسیدان قوی است که در متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتیین ها در بدن نقش مهمی دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثر اسیدپانتوتنیک بر فاکتورهای آنتی اکسیدانی در بهبود مدل های تجربی زخم معده القا شده با ایندومتاسین در موش های نر کوچک آزمایشگاهی نژاد  NMRI بود.

روش کار

در این مطالعه تجربی، 60 موش نر بالغ NMRI (با وزن 30-25 گرم) به طور تصادفی به 10 گروه تقسیم شدند. موش های گروه کنترل دست نخورده بودند. گروه شاهد، حلال اسیدپانتوتنیک (نرمال سالین) را دریافت کرد. گروه های تجربی، اسیدپانتوتنیک را در دوزهای 100، 200 و 400 میلی گرم/کیلوگرم، امپرازول (40 میلی گرم/کیلوگرم) به عنوان داروی استاندارد و ایندومتاسین (18 میلی گرم/کیلوگرم) را برای ایجاد زخم به صورت گاواژ به مدت دو هفته دریافت کردند. 6 ساعت بعد از دریافت ایندومتاسین و ایجاد زخم، معده موش ها برای ارزیابی ماکروسکوپی زخم در سطح اپیتلیال، ضایعات قابل مشاهده، التهاب به همراه خونریزی و ادم، همچنین ارزیابی بیوشیمیایی آنزیم های آنتی اکسیدانی به وسیله جذب نوری با دستگاه الایزاریدر، خارج و بررسی شدند. داده های آماری بوسیله آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها:

 تجویز ایندومتاسین، میزان آنتی اکسیدان های معده نظیر سوپراکسید دیسموتاز (SOD)، گلوتاتیون پراکسیداز(GPx) و فعالیت کاتالاز (CAT)را به صورت معناداری کاهش می دهد (0/001>P) و سطح مالون دی آلدیید (MDA) را در مقایسه با گروه کنترل سالم افزایش می دهد (0/001>P). درمان با اسیدپانتوتنیک، میزان SOD و CAT را با دوزهای 200 (0/01>P) و 400 میلی گرم/کیلوگرم (0/001>P) و GPx در هر دو دوز (0/001>P) به طور معناداری افزایش و سطح MDA با دوزهای 200 (0/05>P)  و 400 میلی گرم/کیلوگرم (0/001>P) به طور معناداری کاهش داد. نتیجه حاصل از اسید پانتوتنیک 400 میلی گرم/کیلوگرم هم ارز با امپرازول بود و این دو نسبت به هم اختلاف معناداری ندارند.

نتیجه گیری: 

نتایج این مطالعه نشان می دهد که اسیدپانتوتنیک بتواند از معده در برابر زخم ناشی از ایندومتاسین محافظت کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2535966 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!