بررسی تاثیر نوشابه های گازدار برخصوصیات سطحی سیم های ارتودنسی به روش پروفایلومتری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از مشکلات در درمان های ارتودنسی ثابت، تغییر در خشونت سطحی سیم های ارتودنسی است. وجود ناهمواری های سطحی بر روی سیم های ارتودنسی می تواند بر روی خوردگی، اصطکاک، حرکات دندانی، سازگاری نسجی و زیبایی تاثیر بگذارد. این مطالعه به اندازه گیری و بررسی تاثیر نوشابه های گازدار بر خشونت سطحی سیم های نیکل تیتانیوم و استنلس استیل پرداخته است .

روش کار

تحقیق به صورت تجربی In vitro بر روی 80 عدد سیم انجام گرفت. بسته های 10 عددی سیم های ارتودنسی نیکل تیتانیوم و استنلس استیل با سطح مقطع دایره با قطر 0/016اینچ و سطح مقطع مستطیل در ابعاد 022/0× 016/0 اینچ از کمپانی American Orthodontics (AO) در قطعات 10 میلی متری به صورت تصادفی آماده شدند  نمونه ها با محلول آلکالینی تمیز شدند و سپس خشونت سطحی سیم ها به وسیله دستگاه پروفیلومتر سنجیده شد. همه نمونه ها ابتدا در ویال پلاستیکی حاوی 10 میلی لیتر نوشابه گازدار (کوکاکولا 2/74 (pH= به مدت 4 دقیقه و سپس در بزاق مصنوعی با 7  pH= قرار گرفتند. این روند به طور روزانه برای مدت30 روز تکرار شد. در نهایت، خشونت سطحی دوباره ارزیابی  شد و با مقدار قبل از مداخله مقایسه شد. در هر گروه تغییرات قبل و بعد توسط آزمون Wilcoxon  اندازه گیری شده و به وسیله آنالیز آماری Mann-u-Whitney معنادار بودن اختلاف بین گروه ها بررسی شد.

یافته ها: 

آنالیز نشان داد که میزان تغییرات زبری سطحی در چهار گروه مذکور به لحاظ آماری معنادار نبود (0/9>P) میزان تفاوت همچنین، در مقایسه متغیر های Ra, Rq, Rz ، بین گروه های استنلس استیل و نیکل تیتانیوم قبل و بعد از قرار دادن سیم ها در نوشابه کوکاکولا نشان داد که هر سه متغیر در استنلس استیل بیشتر از نیکل تیتانیوم است. مثلا به عنوان نمونه مقدار متغیر های Ra، RqوRz در سیم های استیل و نیکل تیتانیوم  0/016بترتیب 3/55 ± 18/08، 8/84 ± 105/31، 4/54 ± 95/64 در مقابل 0/34 ± 6/19، 3/66 ± 60/78، 1/91 ± 53/74 است (0/9<p).

نتیجه گیری:

 به نظر می رسد که نوشابه گازدار نمی تواند بر خشونت سطحی سیم ارتودنسی تاثیر بگذارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2535968 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!