رویکرد مراقبت خانواده محور: مطالعه مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

خانواده مهم ترین رکن اساسی یک جامعه است که مسیول ارایه مراقبت های صحیح و مناسب بهداشتی به بیمار و اطرافیان بیمار است. مراقبت خانواده محور شامل، بررسی خانواده، مشارکت خانواده در مراقبت و تبادل اطلاعات بین تیم درمان و خانواده است. مطالعه حاضر با هدف مروری بر مطالعات اخیر در زمینه رویکرد مراقبت خانواده محور انجام شد.

مواد و روش ها:

 در این مطالعه مروری، از پایگاه های علمی Google Scholar ,PubMed ,Science Direct ,Scopus و همچنین پایگاه های SID و Magiran مورد استفاده قرار گرفتند. کلمات کلیدی مورد استفاده در بازه زمانی 2000 تا 2021 شامل رویکرد خانواده محور، مراقبت خانواده محور،, Family centered approach, Family based centered  Family centered care بود. برای انتخاب مقالات مرتبط، از ابزار کیفیت مقالات به نام چک لیست پریزما استفاده شد. موارد تکراری و غیرمرتبط با موضوع پس از غربال اولیه از مطالعه حذف شدند. در همه مراحل پژوهش موازین اخلاقی رعایت شد و هیچ گونه سوگیری و دخل و تصرفی از جانب محققین در مراحل انجام پژوهش صورت نگرفت.

یافته ها:

 از 265 مطالعه ای که بعد از جستجو وسیع و غربالگری یافت شد، تعداد 100 مطالعه بر اساس معیارهای ورود و خروج جهت استخراج داده ها بررسی و تحلیل شدند. طبق یافته های این مطالعات اثرات رویکرد خانواده محور شامل افزایش کیفیت زندگی، افزایش رضایتمندی بیماران و خانواده ها، بهبود نتایج بالینی نوزادان و کاهش استرس و اضطراب بیماران و خانواده ها بود.

نتیجه گیری: 

با مرور مطالعات اخیر، با توجه به اینکه این رویکرد کم هزینه و در دسترس بوده و نیز دارای اثرات مثبت است، لذا این رویکرد می تواند به عنوان یک راهکار علمی جهت مشارکت بیشتر بیمار و خانواده ها در مراکز بهداشتی، توانبخشی و درمانی ایران باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539642 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!