جهش های مقاومت به لامیوودین/ انتکاویر در بیماران مبتلا به HBV مزمن بدون سابقه درمان مشهد، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  علیرغم پیشرفت قابل توجه در درمان HBV، ظهور جهش های مقاومت دارویی، یک چالش مهم تهدید کننده سلامت است. اطلاعات در مورد سویه های جهش یافته در گردش، در شمال شرق ایران ناکامل است. بنابراین، مطالعه حاضر به منظور بررسی جهش های مقاومت دارویی مهارکننده های ترانس کریپتاز معکوس HBV درگروهی از بیماران بدن سابقه درمان در مشهد انجام شد.

مواد و روش کار

  25 بیمار وارد مطالعه شدند. DNA ژنومی از نمونه های سرم استخراج شد و ژن RT HBV با استفاده از پرایمرهای اختصاصی تکثیر شد. محصولات PCR تحت الکتروفورز ژل قرار گرفتند و سپس  تعیین توالی شدند. در نهایت، توالی ها با استفاده از پایگاه داده HBVseq نرم افزار تجزیه و تحلیل لیست جهشهای مقاومت پشتیبانی شده توسط دانشگاه استنفورد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

  میانگین سنی بیماران 16/5±42/7 سال بود. از بین بیماران 56 درصد مرد بودند. در 23 بیمار (92%)، هیچ جهش مقاومتی مشاهده شد، در حالیکه 2 مورد جهشهای خارج از موتیف YMDD ترانس کریپتاز معکوس ویروسی را نشان دادند که باعث ایجاد مقاومت به لامیوودین یا انتکاویر می شود. جهش های شناسایی شده شامل: rt T184A، S202I، S202H، V180I، I169L، و V173L بودند. تمام نمونه های توالی یابی شده، تحت عنوان ژنوتیپ D ویروس تعیین گردیدند.

نتیجه گیری: 

 سویه های مقاوم به لامیوودین/انتکاویر در تعداد کمی از بیماران بدون سابقه درمان وجود دارد که ممکن است نشان دهنده انتقال سویه جهش یافته به این بیماران باشد یا ممکن است به دلیل تکثیر طولانی مدت ویروس در این بیماران ایجاد شده باشد. این یافته ممکن است بعنوان هشداری برای خطر سویه های جهش یافته در گردش در جامعه در نظر گرفته شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
376 تا 382
لینک کوتاه:
magiran.com/p2540205 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!