ارزیابی ژن های ویرولانس در ایزوله های اشریشیاکلی اروپاتوژنیک مقاوم به کینولون و فلوروکینولون ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  اشریشیاکلیاروپاتوژنیک (UPEC) شایع ترین عامل عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) در جامعه و بیمارستان ها می باشد. سالانه حدود 150 میلیون نفر در سراسر جهان به عفونت های ادراری مبتلا می شوند که منجر به افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی می شود. مطالعه حاضر به شناسایی و توزیع فراوانی فاکتورهای ویرولانس در بین سویه های UPEC مقاوم به فلوروکینولون (FQs-R) و حساس به فلوروکینولون (FQs-S) در بیمارستان های همدان، غرب ایران پرداخته است.

مواد و روش کار

  یکصد و هفتاد نمونه ادرار بصورت متوالی از بیماران بستری در سه بیمارستان شهر همدان از اسفند تا شهریور 1398 جمع آوری شد. ایزوله های UPEC با استفاده از آزمایش های بیوشیمیایی و واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) شناسایی شدند. با استفاده از روش انتشار از دیسک و رقیق سازی میکروبراث حساسیت ضد میکروبی و حداقل غلظت مهاری (MIC) سیپروفلوکساسین تعیین شد. با روش Multiplex-PCR شیوع ژن های pap، aer و hly بررسی شدند.

یافته ها

  در بین 170 نمونه ادرار جمع آوری شده از بیماران بستری، E. coli با فراوانی 125 (73/5%) شایع ترین ایزوله بود. مقاومت به نالیدیکسیک اسید و فلوروکینولون ها از جمله سیپروفلوکساسین، نورفلوکساسین و افلوکساسین به ترتیب در 88/8%، 71/2%، 70/4% و 68/8% از ایزوله های UPEC شناسایی شد. شیوع ژن های hly و pap در سویه های FQs-R به طور معنی داری کمتر از سویه های FQs-S بود. 

نتیجه گیری: 

مقاومت آنتی بیوتیکی سطح بالا به کینولون ها و فلوروکینولون ها و ناهمگنی ژن های ویرولانس در بین ایزوله های بالینی UPEC نیاز به توجه جدی دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
581 تا 586
لینک کوتاه:
magiran.com/p2540238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!