ویژگی غیرفعال سازی فتودینامیک زعفران (Crocus sativus) به عنوان یک حساس کننده نور طبیعی در ترکیب با نور آبی در سویه های میکروبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  غیرفعال سازی فوتودینامیک (PDI) یک استراتژی جدید برای از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری زا به ویژه در زخم های عفونی است. PDI با استفاده از نور در ترکیب با یک حساس کننده نور رخ می دهد. یک رویکرد جدید در PDI از ترکیبات طبیعی به عنوان یک حساس کننده نور استفاده می کند. این مطالعه با هدف معرفی زعفران دم کرده (Crocus sativus) به عنوان یک حساس کننده نور طبیعی جدید در ترکیب با نور آبی برای ایجاد واکنش فوتوتوکسیک در سویه های استافیلوکوکوس اوریوس (S. aureus) و Escherichia coli (E. coli) انجام شد.

مواد و روش کار

  برای PDI از سویه های جدا شده و استاندارد استافیلوکوکوس اوریوس و E. coli و سویه استاندارد کاندیدا آلبیکنس استفاده شد. غلظت های مختلف نهایی (10-2/5 میلی گرم در میلی لیتر) زعفران دم شده به عنوان حساس کننده نور با 15 دقیقه انکوباسیون استفاده شد. یک LED آبی با 5 دقیقه روشنایی به عنوان منبع نور اعمال شد. شاهد و تیمارها با استفاده از روش شمارش کلنی مقایسه شدند.

یافته ها

  استفاده از عصاره زعفران در ترکیب با LED آبی می تواند باعث ایجاد واکنش فوتوتوکسیک در باکتری های گرم منفی مشابه باکتری های گرم مثبت شود. پس از PDI، تفاوت معنی داری بین سویه های گرم مثبت و گرم منفی از نظر مرگ سلولی مشاهده نشد. بیشترین واکنش فوتوتوکسیک در تمامی باکتری ها در غلظت 10 میلی گرم بر میلی لیتر از غلظت نهایی زعفران همراه با نور آبی با مرگ سلولی (CFU/mL) 0/65-0/75log10 مشاهده شد. در غلظت 2/5 میلی گرم بر میلی لیتر از عصاره (کمترین غلظت)، بیشترین واکنش فوتوتوکسیک در سویه جدا شده استافیلوکوکوس اوریوس با کاهش 0/65log10 (CFU/mL) مشاهده شد.

نتیجه گیری:

  زعفران دم کرده همراه با نور آبی باعث ایجاد واکنش فوتوتوکسیک زیر کشنده در باکتری ها می شود. بر این اساس، می توان آن را به عنوان یک منبع طبیعی برای حساس کننده های نوری جدید پیشنهاد کرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
587 تا 593
لینک کوتاه:
magiran.com/p2540239 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!