تصویر جامعه معاصر در پلکان اثر اکبر رادی، نمایش نامه نویس بزرگ واقع گرای معاصر ایرانی
نمایشنامه «پلکان» نوشته اکبر رادی، نمایشی مدرن و در عین حال تراژیک است که جامعه معاصر ایران را به تصویر میکشد. رادی پس از دریافت سه عکس از دانشجویی ناشناس، این نمایشنامه را برای نشاندادن بیعدالتی اجتماعی به رشته تحریر درآورد. در عکس اول مردی فقیر با لباسهای فرسوده دیده میشود، در عکس دوم همان مرد در کنار مغازه دوچرخهفروشیای است و عکس سوم همان مرد را نشان میدهد که بسیار ثروتمند شده است. رادی با دیدن این سه عکس مرد را تصور میکند و نام بلبل را در جایگاه شخصیت اصلی نمایش به تصویر میکشد؛ مردی که از راه های نامشروع برای رسیدن به قله ثروت از نردبان اجتماعی بالا میرود. رادی با نمایش نماد شرارت و با نشاندادن پیچیدگی شخصیت بلبل، در قالبی بهطور کامل واقعگرایانه، جامعه قبل و بعد از انقلاب را توصیف و نقد میکند. این نمایش در پنج پرده، تصویر سقوط بشریت در جامعه است. در این مقاله توصیفی - تحلیلی با استفاده از دیدگاه کلود دوشه شرح داده خواهد شد که رادی چگونه ازطریق زبان نمادین، افرادی از طبقات پایین جامعه را ترسیم میکند که راه دیگری جز رسیدن به اوج ثروت ندارند؛ با این حال در این مسیر، بیشتر آنان بهدلیل محرومیتهایشان به گرگهایی بدل میشوند که حاضرند با قربانیکردن انسانیت، دیگران را پارهپاره کنند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.