بررسی و تحلیل انتساب جنین اهدا شده بر اساس مکتب امامیه
بهکارگیری روشهای نوین بارداری موجب طرح پرسشهایی در عرصههای مختلف شده و مسایل زیادی را در زمینه حقوق طرفین به وجود آورده است. یکی از این مسایل بررسی نسب جنین اهداشده است که موضوع مهم فقهی-اجتماعی است. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر فهم و تحلیل نسب جنین اهداشده و بررسی انتساب وی به گیرندگان اهداء، آن هم بر اساس دیدگاه فقه شیعی است.
این پژوهش از نوع تحلیلی-کتابخانهای است. کلیدواژههای جنین، اهداء و نسب در روایات شیعی و عبارات فقهای شیعه بررسی و بر اساس معیارهای فقهی-اصولی تحلیل و واکاوی دقیق شد. مولف مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده است.
در استفاده از فنون نوین باروری مصنوعی همزمان با توجه به حل معضل زوجهای نابارور، نحوه انتساب نوزاد بهدنیاآمده با اهداگیرندگان بسیار حساس است و آثار دیگر اهدای جنین مثل نفقه، ولایت، حضانت، ازدواج، محرمیت و ارث در ذیل موضوع انتساب قابل حل خواهد بود. یافتهها نشان داده است که بر اساس دیدگاه فقه شیعه، نسب واقعی فرزند به صاحب اسپرم و تخمک میرسد و ادعای برخی مبنی بر اعراض صاحبان جنین از آن (بهدلیل اهدای آن به بانکهای جنین بهصورت آشکار یا پنهان و یا اهداء به زوج نابارور) و درنتیجه نداشتن ادعای انتساب فرزند به خود، مسموع نیست؛ چون نسب با اعراض نفی نمیشود.
اگر وجود نسب بین پدر، مادر و نوزاد بهصورت صحیح اثبات گردد، حقوق و تکالیفی مثل حرمت نکاح، حضانت، نگهداری و تربیت نوزاد، ولایت قهری پدر و جد پدری، نفقه (انفاق)، توارث بین طفل و پدر و مادر و خویشاوندان تحت عنوان آثار نسب بهصورت قهری در قالب یک حق برای طرفین ایجاد میگردد.
اهدای جنین ، شیعه ، فقه ، نسب
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.