ارزیابی مقایسه ای فعالیت ضدباکتریایی اسانس گیاهان شوید (Anethum graveolen L.) و آویشن باغی(Thymus vulgaris) بر باکتری سالمونلا تایفی موریوم (ATCC=14028)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سالمونلوزیس یکی از مهم ترین بیماری های مشترک انسان و دام بوده که دارای گستردگی جهانی است. در سال های اخیر با شیوع مقاومت های آنتی بیوتیکی، تمایل به استفاده از گیاهان دارویی برای کنترل میکروارگانیسم ها افزایش یافته است. هدف از تحقیق تجربی حاضر، بررسی اثرات ضدباکتریایی اسانس گیاهان آویشن باغی و شوید بر سویه استاندارد باکتری سالمونلا تایفی موریوم (ATCC=14028) بود. اسانس گیاهان مذکور به روش تقطیر با بخار آب توسط دستگاه کلونجر استخراج گردید و ماده موثره آنها با روش کروماتوگرافی گازی/ طیف سنجی جرمی (GC-MS) مشخص شد. در ادامه با استفاده از روش میکرودایلوشن براث، حداقل غلظت مهارکنندگی، حداقل غلظت کشندگی و همچنین براساس روش انتشار چاهک در آگار، حساسیت یا مقاومت دارویی باکتری مذکور نسبت به اسانس های بدست آمده به تنهایی و بصورت مخلوط با هم و نیز نسبت به 3 آنتی بیوتیک رایج در دامپزشکی شامل اریترومایسین، اکسی تتراسایکلین و داکسی سایکلین، تعیین شد. تجزیه و تحلیل GC-MS اسانس آویشن باغی و شوید به ترتیب وجود 12 و 11 ترکیب شیمیایی را نشان داد. بر طبق یافته ها، حداقل غلظت مهارکنندگی برای اسانس آویشن باغی25/0، مخلوط اسانس های گیاهان آویشن باغی و شوید 50/0، داکسی سایکلین 0078/0 و اکسی تتراسایکلین، 00195/0>0 میکروگرم بر میلی لیتر محاسبه شد. حداقل غلظت کشندگی ترکیبات مذکور نیز به ترتیب 25/0، 50/0، 0156/0 و 00195/0>0 میکروگرم بر میلی لیتر به دست آمد. بیشترین حساسیت هم نسبت به آنتی بیوتیک اکسی تتراسایکلین با قطر منطقه ممانعت از رشد27میلی متر و بیشترین مقاومت هم نسبت به به اسانس آویشن باغی با قطر منطقه ممانعت از رشد10 میلی متر، ثبت شد. همچنین اسانس شوید و آنتی بیوتیک اریترومایسین، در هیچ یک از آزمایشات انجام گرفته، اثر ضدباکتریایی برعلیه باکتری مورد آزمایش نشان ندادند. به نظر می رسد که اسانس آویشن باغی برخلاف اسانس شوید، تاثیر ضدباکتریایی قابل توجه و کاربردی بر باکتری سالمونلا تایفی موریوم دارا می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
3809 تا 3820
لینک کوتاه:
magiran.com/p2546199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!