مقایسه خصوصیات پوشش گیاهی تحت سه تیمار مدیریت (چرای شدید، قرق و قرق با عملیات اصلاحی) در مراتع ییلاقی کیاسر چهاردانگه ساری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

انتخاب استراتژی های مدیریت بر روی خصوصیات پوشش گیاهی و تنوع زیستی گیاهان اثرگذارند. در این تحقیق اثرات سه تیمار مدیریت شامل چرای مفرط، قرق و قرق همراه عملیات احیا بر روی خصوصیات گیاهی شامل پوشش تاجی، ترکیب و تنوع در مراتع ییلاقی کیاسر ساری مطالعه شد. در هر تیمار مدیریت، سه ترانسکت تصادفی 50 متری در مرتع مستقر و در  پنج پلات تصادفی یک مترمربعی آشیان شده در ترانسکت ها، معیارهای درصد پوشش تاجی، ترکیب درصد کلاس های خوش خوراکی ثبت گردید و شاخص های تنوع، یکنواختی و غنا محاسبه شد. برای مقایسه اثرات تیمارهای مختلف بر روی خصوصیات پوشش گیاهی و شاخص های تنوع از تحلیل واریانس با زیرنمونه برابراستفاده شده برای تفسیر الگوی پراکنش ترکیب گیاهی در ارتباط با تیمارهای مختلف مدیریت، مقیاس-بندی چندبعدی غیرمتریک به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که تمامی شاخص های تنوع، یکنواختی و غنا در سه تیمار مدیریت دارای اختلاف معنی دارند (p< 0.05). بیشترین مقادیر شاخص های تنوع سیمپسون (0/74)، تنوع شانون- وینر (2/12)، شاخص‎ های غنای مارگالوف (1/44)، منهنیک (1/04)، تنوع آلفا (6/13) و تنوع بتا (20/87) به تیمار قرق با عملیات اصلاحی و کمترین آن ها به تیمار چرا اختصاص دارد. بیشترین مقادیر شاخص های یکنواختی کامارگو (0/77) و اسمیت- ویلسون (0/87) به تیمار قرق و کمترین آن به تیمار قرق با عملیات اصلاحی تعلق دارد. یافته های به دست آمده می تواند نقشه راهی جهت تصمیم گیری های آتی در مناطق مشابه باشد. برای احیای مراتع و بهبود تنوع زیستی، قرق با سایر اقدامات مدیریتی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2546477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!