بررسی تاثیر مهارت های اجتماعی- ارتباطی بر رضایت شغلی کارکنان (مورد مطالعه کارکنان معاونت نیروی انسانی ناجا

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مطالعه عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان یکی از مهمترین مسایل هر سازمانی است؛ معاونت نیروی انسانی ناجا نیز به خاطر ویژگی های خاصی که دارد؛ به نظر می رسد بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان این سازمان اهمیت فراوانی داشته باشد؛ بر همین اساس هدف این پژوهش بررسی تاثیر مهارت‌های اجتماعی - ارتباطی بر رضایت شغلی کارکنان می باشد.

روش

پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان معاونت نیروی انسانی ناجا (درجه دار، افسر جزء و افسر ارشد) شهر تهران در سال 1400 به تعداد 380 نفر تشکیل داد که از بین آنها تعداد 181 نفر براساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند.

یافته ها

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که تاثیر مثبت و معنی داری بین مهارت های اجتماعی – ارتباطی با رضایت شغلی وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که اثر‌ توانایی دریافت و ارسال پیام بر رضایت شغلی (48/0ß=)، اثر‌ تنظیم عواطف بر رضایت شغلی (27/0ß=)، اثر‌ مهارت گوش دادن بر رضایت شغلی (40/0ß=)، اثر‌ بینش نسبت به ارتباطات بر رضایت شغلی (27/0ß=) و اثر‌ ارتباط توام با قاطعیت بر رضایت شغلی (21/0ß=) مثبت و در سطح 01/0 معنی دار است.

نتایج

در تبیین تاثیر گذاری مهارت‌های اجتماعی ارتباطی بر رضایت شغلی کارکنان معاونت نیروی انسانی ناجا، می‌توان اینگونه استدلال کرد که بخشی از رضایت شغلی فرد در گرو موفقیت در برقراری ارتباطات متقابل با همکاران، سرپرست و سازمان است. افرادی که از مهارت‌های اجتماعی ارتباطی بالاتری برخوردارند، در صورت مواجه به مسایل و مشکلات سازمانی به صورتی بهتری می توانند با همکاران ارتباط برقرار کرده و با هم افزایی از همکاران به صورت موثرتری به حل مساله خود بپردازند .

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2546932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!