بررسی تاثیر تمرینات ورزشی مقاومتی بر محور/ IGF-1 PI3K در عضله اسکلتی وحساسیت انسولین در موش های صحرایی دیابتی نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

IGF-1 یک هورمون پلی پپتیدی است که در توسعه ، بازسازی عضلات اسلکتی نقش حیاتی دارد. -1 IGF فعال سازی مسیرهای آنابولیک نظیر PI3K و IRS-1/2 مجموعه ای از سیگنال های آنابولیک درون سلولی را فعال می کند . هدف از این تحقیق تاثیر 8 هفته تمرین مقاومتی بر محورIGF1 ،PI3K و حساسیت به انسولین در عضله نعلی رت های دیابتی نوع 2 بود.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی ، تعداد 14 سر موش نر ویستار 8 تا 10 هفته ای و القای دیابت نوع 2 (دیابت نوع 2 به شیوه تزریق درون صفاقی نیکوتین آمید و STZ در گروه های دیابتی القاء شد) و به 2 گروه تمرینات مقاومتی و گروه کنترل تقسیم شدند . موش های گروه کنترل در طول مطالعه تمرین نداشته درحالیکه گروه مقاومتی 8 هفته تمرین را به تعداد 5 جلسه در هفته اجرا نمودند. تمرینات مقاومتی در هر جلسه در قالب 10 تکرار با فواصل استراحتی 90 ثانیه ای به صورت صعود از نردبان 26 پله ای به ارتفاع یک متر با شیب عمودی 85 درصد بود و اعمال وزنه به قاعده دم موش اجرا شد. 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی نمونه گیری خون از قلب و استخراج بافت عضله نعلی انجام گرفت. جهت تعیین بیان ژن ها از روش Real Time- PCR و برای مقایسه متغیرها از آزمون آنوای یک طرفه و برای مقایسه متغیرها بین گروه های از آزمون تی مستقل استفاده شد. کلیه بررسی های آماری با استفاده از نرم افزارversion 16  SPSS انجام گرفت.

نتایج

نتایج پژوهش نشان داد بیان ژن IGF-1 و PI3K درعضله نعلی موش های دیابتی گروه تمرین مقاومتی در مقایسه با موش های دیابتی گروه کنترل افزایش معناداری داشت (0/001=p) (0/011=p). میزان حساسیت انسولین سرم در موش های دیابتی گروه تمرین نسبت به موش های دیابتی گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشت (0/778=p).

نتیجه گیری:

 به نظر می رسد اجرای هشت هفته تمرینات مقاومتی می تواند محرک قوی بر بیان ژن IGF-1 و PI3K و عدم تغییر در حساسیت به انسولین در عضله نعلی موش های دیابتی نوع 2 شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
6126 تا 6135
لینک کوتاه:
magiran.com/p2546958 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!