بررسی یافته های بالینی،آندوسکوپی و پیگیری یک ساله کودکان با بلع اتفاقی ماده سوزاننده بستری در بیمارستان شهید صدوقی یزد 1398-1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بلع اتفاقی مواد سوزاننده می تواند موجب آسیب جدی در دستگاه گوارش شود. این مطالعه با هدف بررسی بروز تنگی مری در طی یک سال بعد از بلع اتفاقی مواد سوزاننده و ارتباط آن با یافته های آندوسکوپی 36-12 ساعت اول در کودکان انجام گرفت.

روش بررسی

مطالعه حاضر یک مطالعه گذشته نگر و مقطعی بود که بر روی کودکان با بلع اتفاقی مواد سوزاننده مراجعه کننده به بیمارستان شهید صدوقی به مدت 3 سال (مرداد 1395-1398) انجام گرفت. اطلاعات دموگرافیک، نوع، میزان ماده خورده شده، علایم اولیه، یافته های آندوسکوپیک اولیه و درجه سوختگی بافت مری ثبت گردید و بیماران به مدت یکسال پیگیری شدند. در نهایت داده ها توسط نرم افزارversion 16  SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

در این مطالعه 55 کودک مورد ارزیابی قرار گرفتند میانگین سن آن ها 3/19 سال بود. 23 نفر (41/8%) دختر و 32 نفر (58/2%) پسر بودند. کودکان به ترتیب مایع لوله بازکن (30/9%) و وایتکس (29/1%) و جوهر نمک (12/7%) را مصرف کرده بودند. یافته های آندوسکوپی اولیه در 45/5% کودکان طبیعی بود و بیشترین آسیب، درجه IIb و IIa بود. میزان بروز تنگی مری در یک ماه بعد 47/3% و در یکسال بعد در مجموع تنگی و انسداد خروجی معده (Gastric Outlet Obstruction)27/3% (16/4% تنگی مری و 7/3% تنگی و GOO) بود.

نتیجه گیری:

 مطالعه حاضر نشان داد که آسیب مری به دنبال بلع اتفاقی مواد سوزاننده در کودکان شایع بوده و علامت دار بودن بیمار در بدو مراجعه می تواند با آسیب های درجه بالاتر همراه باشد و بروز تنگی به دنبال آسیب های شدید بیشتر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
6223 تا 6231
لینک کوتاه:
magiran.com/p2546966 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!