تاثیر پروتئین هیدرولیز شده جوانه ماش (vigna radiata) بر ویژگی های ماست همزده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
استفاده از پروتیین هیدرولیز شده جوانه حبوبات از جمله ماش، علاوه برتاثیر بر روی ویژگی های بافتی محصولات لبنی از جمله ماست همزده و افزایش ارزش تغذیه ای آن به سبب وجود ترکیبات زیست فعال و مواد معدنی، میتواند به عنوان جایگزین مناسبی برای ترکیبات پروتیینی شیر و افزایش راندمان تولید گردد. این تحقیق با هدف بررسی اثر افزودن پروتیین هیدرولیز شده جوانه ماش بر ویژگی های فیزیکوشیمیایی ماست همزده انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این پژوهش، پروتیین هیدرولیز شده جوانه ماش به میزان 1، 2 و 3 درصد (وزنی/وزنی) به عنوان جایگزین کنسانتره پروتیین شیر(MPC) وهمچنین به همراه 1 و 5/1 درصد (وزنی/وزنی) MPC به کار برده شد. تاثیر آن بر ویژگی های فیزیکو شیمیایی انتخابی(نظیر  pH ، اسیدیته، ظرفیت نگهداری آب، آب اندازی، درصد ماده خشک، عناصر معدنی، DPPH، ویسکوزیته) و خواص حسی (بافت، رنگ، طعم، بو و پذیرش کلی) مورد بررسی قرار گرفت. نمونه های ماست همزده به مدت 21 روز در دمای 4 درجه سلسیوس نگهداری و متغیرهای مورد نظر در روزهای صفر، هفت، چهارده و بیست و یک اندازه گیری شد.
یافته ها
به طور کلی افزودن سطح معنی داری از غلظت های مختلف پروتیین هیدرولیز شده جوانه ماش، طی روزهای صفر، 7، 14 و 21 روز نگهداری،  ضمن جلوگیری از تغییرات مشخص در pH واسیدیته، ویسکوزیته ماست را فزایش داد و باعث کاهش آب اندازی در ماست همزده شد. همچنین باعث افزایش ماده خشک و بهبود ویسکوزیته و ویژگی های بافت محصول گردیده و میزان عناصر معدنی و ظرفیت آنتی اکسیدانی محصول را افزایش داد.
نتیجه گیری
نتایج این بررسی نشان داد که استفاده از پروتیین هیدرولیز شده جوانه ماش می تواند جایگزین قابل قبولی برای کنسانتره پروتیین شیر در ماست همزده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2547363 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!