پیش بینی نگرش به روابط فرازناشویی براساس میزان استفاده از شبکه های مجازی اجتماعی، ویژگی های شخصیتی و طرحواره های ناسازگار اولیه در زنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
رابطه فرازناشویی به عنوان یک تجربه ناراحت کننده و همچنین یکی از دلایل عمده طلاق و ازهم پاشیدگی زندگی زناشویی موضوعی است که زوج درمانگران مرتبا با آن مواجه می شوند. عوامل متعددی می تواند در این امر دخیل باشند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی نگرش به روابط فرازناشویی بر اساس میزان استفاده از شبکه های مجازی اجتماعی، ویژگی های شخصیتی و الگوهای ناسازگار اولیه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه زوجین مراجعه کننده به کلینیک های مشاوره شهر گنبد به تعداد 140 نفر بود که از این تعداد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 103 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه نگرش به روابط فرازناشویی مارک واتلی (2006)، فرم کوتاه الگو یانگ (1994)، پرسشنامه سنجش صفات پنج گانه شخصیتی نیو (1985) و پرسشنامه شبکه های اجتماعی مجردی و همکاران (1393) استفاده شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون نشان داد که، همبستگی معنی داری بین میزان استفاده از شبکه های مجازی اجتماعی با نگرش به روابط فرازناشویی وجود دارد. همچنین بین روان رنجوری و توافق پذیری با نگرش به روابط فرازناشویی رابطه معنادار وجود دارد. بعلاوه همبستگی معنی داری بین الگوهای ناسازگار اولیه با نگرش به روابط فرازناشویی وجود دارد. بنابراین نظر به نتایج پژوهش امید می رود بتوان با آموزش مهارت های لازم در خصوص میزان استفاده از شبکه های مجازی اجتماعی و همچنین بررسی ویژگی های شخصیتی و الگوهای ناسازگار اولیه در مشاوره های پیش از ازدواج تا میزان زیادی پیشگیری های لازم را به عمل آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2549813 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!