بررسی مقاومت در پذیرش هنجارهای رسمی جامعه ی ایران (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سال 1399-1400)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی مقاومت در پذیرش هنجارهای رسمی جامعه ی ایران بر روی دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی انجام گردید. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر مسیر پژوهشی توصیفی است. جامعه ی آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بودند که 373 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب و به روش نمونه گیری تصادفی نظام مند به پرسشنامه ی پژوهشگر ساخته پاسخ دادند.پرسشنامه ی ساخته شده متشکل از 77 گویه است. داده های خام به دست آمده از پرسشنامه های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS26 و آزمون های آماری tمستقل و تحلیل واریانس یک سویه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون tمستقل نشان داد که جنسیت در مقاومت در پذیرش هنجارهای جامعه تفاوت دارد و مردان بیشتر از زنان درپذیرش هنجارهای مقاومت دارند. همچنین مشخص گردید که مجردان بیشتر از متاهلان درمقاومت درپذیرش هنجارهای جامعه مقاومت دارند.نتایج آزمون تحلیل واریانس یک سویه نیز نشان داد که گروه های سنی مختلف درپذیرش هنجارهای متفاوت عمل می کنند و هر چه سن بالاتر می رود مقاومت در پذیرش هنجارها کمتر می شود. همچنین مشخص گردید که مدرک تحصیلی نقشی در پذیرش یا عدم پذیرش هنجارهای جامعه ندارد، اما در شاخص ها مشخص گردید که افراد دارای مدرک تحصیلی پایین تر در مقابل رعایت قواعد و عرف خانواده مقاومت بیشتری داشته و تمایل به شرکت در مهمانی و پارتی شبانه دارند. همچنین در توصیف میانگین ها مشخص گردید که در مشارکت کنندگان میزان بی توجهی به قوانین جامعه، میزان تمایل به شرکت در مهمانی و پارتی شبانه در حد کم است. از سوی دیگر، مشخص گردید که در مشارکت کنندگان میزان رعایت نکردن قواعد و عرف جامعه، میزان موافقت با دوستی ورابطه با جنس مخالف، میزان رعایت نکردن قوانین مربوط به پوشش در حد متوسط است. در کل میزان مقاومت در پذیرش هنجارهای جامعه در حد کم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2550056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!