بررسی مواجهه تنفسی کارگران نانوایی های مختلف شهر ارومیه با گرد و غبار آرد در سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 مواجهه شغلی نانوایان با گرد و غبار آرد فراتر از مقدار استاندارد منجر به بروز مشکلات ریوی و آلرژی می شود. هدف این مطالعه تعیین و مقایسه غلظت گرد و غبار آرد در نانوایی های شهر ارومیه در سال 1400 بود.

مواد و روش ها:

 در این مطالعه 3 نوع نانوایی (لواش، بربری و سنگگ) با دو شیوه پخت (سنتی و ماشینی) مطالعه شدند. هوای تنفسی 160 کارگر نانوایی طبق روش MDHS 14.4 با نمونه بردار IOM در دبی 2 لیتر بر دقیقه جمع آوری و مقدار گرد و غبار آرد با روش گراویمتری تعیین شد. از روش های آماری توصیفی و تحلیل واریانس یک طرفه برای تحلیل داده ها در نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 استفاده شد.

یافته ها:

 میانگین (انحراف معیار) سن و سابقه کار کارگران نانوایی به ترتیب (10.17±) 40.39 و (9.49 ±) 15.13 بود. غلظت گرد و غبار آرد در هوای تمامی نانوایی ها بیشتر از حد مجاز شغلی (5. 0میلی گرم بر مترمکعب) بود. نانوایی های لواش سنتی و سنگک ماشینی به ترتیب بیشترین (8.61 میلی گرم بر مترمکعب) و کمترین (1.35میلی گرم بر مترمکعب) غلظت گرد و غبار آرد را داشتند. شیوه پخت سنتی نسبت به ماشینی آلودگی هوای بیشتری تولید می کند. میانگین غلظت گرد و غبار آرد در انواع نانوایی ها تفاوت آماری معنی داری داشت (0.05<p).

نتیجه گیری: 

کارگران نانوایی های مختلف شهر ارومیه با غلظت های بیشتر از حد مجاز شغلی گرد و غبار آرد مواجهه دارند. با توجه به آلودگی کمتر، پخت ماشینی نان نسبت به پخت سنتی ارجحیت دارد. نانوایی های لواش، بربری و سنگک به ترتیب در اولویت مداخلات کنترلی بهداشت حرفه ای قرار دارند. آموزش کارگران در زمینه اثرات گرد و غبار آرد بر سلامتی و روش های صحیح کار، استفاده از تهویه عمومی و موضعی و انجام معاینات شغلی برای انواع نانوایی ها با اولویت ذکرشده پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p2550621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!