کاربرد روش ارزش‏گذاری حدسی به ‏منظور کاهش تورش مطلوبیت اجتماعی در ارزش‏گذاری اقتصادی محیط زیست: مطالعه موردی ارزش تفریحی سد نعمت ‏آباد شهرستان اسدآباد

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با وجود توسعه و پذیرش روش‏ های مختلف استخراج ارزش برای کالاهای عمومی و خدمات زیست‏ بوم، این روش‏ ها مستعد شماری از تورش ‏های مهم اند که نتایج مطالعات را با ارزش ‏های واقعی منابع متفاوت خواهند کرد. چه‏بسا ارزش‏ های به ‎دست ‏آمده در بازارهای فرضی به‏ طور معنی دار از تورش مطلوبیت اجتماعی (SDB) تاثیر بپذیرند. این تورش بیشتر نتیجه پاسخ به سوالات توسط مصاحبه شونده با توجه به عرف‏ه ای اجتماعی و برآوردن انتظارات پاسخ‏گویان است، تا ارایه پاسخ‏هایی همراه با صداقت و راستی. هدف مطالعه حاضر بررسی امکان وجود تورش مطلوبیت اجتماعی در ارزش‏گذاری اقتصادی محیط زیست از طریق مقایسه بین شیوه‏ های مرسوم ارزش‏گذاری مشروط (CV) و استفاده از روش ارزش‏گذاری حدسی (IV) بوده، که از طریق ارزیابی ارزش‏ های بیان‏ شده فردی توسط پاسخ‏گویان در مقایسه با پیش بینی رفتار سایر پاسخ‏گویان توسط آنها انجام پذیرفت. در تحقیق حاضر، منافع اقتصادی ناشی از استفاده های تفرجی از دریاچه سد نعمت آباد شهرستان اسدآباد برآورد شد. متوسط تمایل به پرداخت استفاده کنندگان برای هر بازدید تفریحی در روش CV مرسوم برابر با 153568 ریال و در روش IV برابر با 116478 ریال برای سال 1400 محاسبه شد. با مقایسه تمایل به پرداخت ‏های محاسبه‏ شده و مطابق فرضیه تحقیق، انتظار وجود بیش برآورد در روش CV در مقایسه با روش IV تایید شد؛ به دیگر سخن، مقایسه ارزش‏ های بیان‏ شده توسط پاسخ‏گویان در مقایسه با پیش بینی رفتار سایر پاسخ‏گویان توسط آنها فرضیه تحقیق مبنی بر وجود SDB در روش CV مرسوم را تایید می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 151
لینک کوتاه:
magiran.com/p2551368 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!