بررسی ادراک پرستاران از جوسازمانی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1400-1401

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در محیط حساس بیمارستان، جوسازمانی بر بسیاری از رفتارهای کارکنان در جهت نایل شدن به اهداف سازمانی تاثیر دارد. پرستاران بزرگ ترین گروه ارایه دهنده خدمت در سیستم بهداشتی هستند و کیفیت خدمات پرستاری مستقیما روی بازده سیستم سلامت موثر است. توسعه خدمات پرستاری مستلزم وجود پرستارانی با انگیزه در یک محیط کاری مناسب است. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین ادراک پرستاران از جوسازمانی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1401-1400 انجام شد.

مواد و روش ها

 در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 200 نفر از پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی شهر ارومیه به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شده و به تکمیل پرسشنامه پرداختند. از پرسشنامه جوسازمانی هالپین و کرافت برای جمع آوری داده ها استفاده شد. این پژوهش در یک بازه زمانی 6 ماهه انجام گرفت و کلیه داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و با استفاده از آمار توصیفی و نیز آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و تی تست مستقل مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

یافته ها

 نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمره جوسازمانی 91/14± 72/101 است که جوسازمانی بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سطح متوسط ارزیابی می شود. بعد روحیه گروهی با نمره 85/14 بیشترین میانگین و بعد مزاحمت با نمره 13/11 کمترین میانگین را در میان ابعاد جوسازمانی داشتند. نمره جوسازمانی فقط در بیمارستان امام خمینی و سیدالشهدا اختلاف معناداری داشتند (025/0 P=). این یافته ها نشان می دهد که نمره جوسازمانی در بیمارستان امام خمینی کمتر از بقیه بیمارستان ها و در بیمارستان سیدالشهدا بیشتر از همه بوده است.

بحث و نتیجه گیری

 بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که جوسازمانی بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه متوسط است. لذا پیشنهاد می شود برای دستیابی به بالاترین سطح از عملکرد پرستاران، مدیران بیمارستان ها جوسازمانی مطلوب و سازنده ایجاد کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
874 تا 884
لینک کوتاه:
magiran.com/p2551487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!