مشکلات مستندسازی پرونده های پزشکی در پیاده سازی سیستم پرداخت مبتنی بر گروه های تشخیصی مرتبط (DRGs): یک تحقیق کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سیستم پرداخت مبتنی بر گروه های تشخیصی مرتبط (DRGs) باهدف کنترل هزینه های خدمات مراقبت سلامت، افزایش کارایی در مراقبت های بستری و بهبود شفافیت در فعالیت های بیمارستانی ایجاد گردید. موفقیت این سیستم بر مستندسازی کامل و دقیق پرونده های پزشکی و کدگذاری صحیح تشخیص ها و اقدامات وابسته است. هدف از انجام این پژوهش، تعیین مشکلات مستندسازی پرونده های پزشکی جهت پیاده سازی سیستم پرداخت مبتنی بر DRGs بود.

مواد و روش کار

این پژوهش یک مطالعه کیفی بود که با استفاده از روش مصاحبه نیم ساختاریافته در سال 1401 انجام یافت. جامعه پژوهش شامل متخصصان مدیریت اطلاعات سلامت و اقتصاد سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بودند که به طور هدفمند انتخاب شدند. تحلیل داده ها نیز از طریق تحلیل محتوا با استفاده از نرم افزار ATLAS.ti انجام شد.

یافته ها

 از دیدگاه مصاحبه شوندگان مهم ترین مشکلات مستندسازی پرونده های پزشکی در پیاده سازی سیستم های پرداخت مبتنی بر DRGs، شامل عدم وجود دستورالعمل های مستندسازی بالینی، عدم وجود عناصر اطلاعاتی ضروری، عدم ارزیابی دقیق کیفیت مستندسازی و کدگذاری، کمبود دوره های آموزشی مداوم، ناقص بودن مستندسازی، و عدم تعامل کافی بین پزشکان و کدگذاران در بیمارستان بودند.

بحث و نتیجه گیری

نتایج این تحقیق نشان داد که برخی متغیرهای ضروری برای پیاده سازی سیستم پرداخت مبتنی بر DRGs، در پرونده های پزشکی و سیستم اطلاعات بیمارستان به صورت مجزا و شفاف تعریف نشده است و کیفیت مستندسازی پرونده ها و کدگذاری نیز دقیق و کامل نیست. لذا ضروری به نظر می رسد که در فرم های استاندارد پرونده پزشکی عناصر اطلاعاتی جداگانه ای برای تشخیص اصلی، اقدام اصلی و همچنین بیماری همراه و عوارض در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
984 تا 991
لینک کوتاه:
magiran.com/p2551511 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!