آمبولی شریان رتین در زمینه دریچه آئورت دو لتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دریچه آیورت به صورت طبیعی سه لت دارد. باز و بسته شدن طبیعی دریچه آیورت موجب تنظیم موثر جریان خون می شود و به خون اجازه دهد که در فاز سیستول، از قلب به سوی آیورت جریان یابد و در فاز دیاستول، از برگشت خون به درون قلب جلوگیری گردد.

مواد و روش ها

دریچه آیورت دو لتی نوعی بیماری شایع مادرزادی است که در آن، دریچه آیورت تنها دو لت دارد. به علت این اختلال و باز و بسته شدن غیر قرینه، دریچه عملکرد مناسبی نخواهد داشت، البته معمولا عملکرد به اندازه ای کافی است که مبتلایان تا چندین سال، بدون ایجاد علایم یا نشانه های قابل مشاهده، شرایط کلینیکی طبیعی داشته باشند. این بیماری به صورت اسپورادیک یا ارثی مشاهده می گردد و در 9 درصد نزدیکان درجه اول مبتلایان دیده شده است. دریچه آیورت دو لتی معمولا در سنین بزرگ سالی به صورت اتفاقی و حین اکوکاردیوگرافی که به علت دیگری انجام شده است یا پس از ایجاد عوارض تشخیص داده می شود. این عوارض غالبا تنگی و نارسایی دریچه آیورت، اتساع پیش رونده آیورت صعودی و ایجاد انوریسم، پارگی در آیورت، اندوکاردیت یا عفونت دریچه آیورت است؛ همچنین در افرادی که دچار بیماری دریچه آیورت دو لتی هستند، ممکن است مسیر شریان های کرونری غیرطبیعی باشد؛ یا سایر بیماری های مادرزادی قلب ازجمله کوارکتاسیون آیورت به صورت همراهی وجود داشته باشند. با توجه به طبیعت پیش رونده و بی علامت بیماری، تصویربرداری دست کم سالانه با اکوکاردیوگرافی برای بررسی عملکرد دریچه و سی تی اسکن یا تصویربرداری مگنتیک رزونانس (MRI) برای بررسی آنوریسم آیورت توصیه می شود.

یافته ها:

 در بیمارانی که تنگی دریچه آیورت با درجات مختلف ایجادشده است، به علت صدمه اندوتلیوم و بافت دریچه ای دژنراتیو، به تدریج رسوب کلسیم روی دریچه اتفاق می افتد. یکی از عوارض ناشایع اما جدی بیماری دریچه آیورت دو لتی، آمبولی سیستمیک از این رسوبات به ارگان های مختلف ازجمله عروق مغزی و شریان رتین است. آمبولی ممکن است حتی در مراحل اولیه تر و از دریچه ای که هنوز بر اساس راهنماهای موجود زمان جراحی آن فرا نرسیده است، اتفاق بیفتد. در این موارد، تصمیم گیری بالینی برای تعویض زودهنگام دریچه می تواند چالش برانگیز باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2551906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!