الگوی آموزش و مهارت افزایی در راستای کاهش فلات زدگی شغلی با تاکید بر عوامل پیش برنده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل آموزش و مهارت افزایی در راستای کاهش فلات زدگی شغلی با تاکید بر شناسایی عوامل پیش برنده در بین کارکنان فراجا انجام شده است. زمینه ی تحقیقاتی مقاله ی حاضر در حوزه ی آموزش و مهارت افزایی به منظور کاهش فلات زدگی شغلی می باشد.

روش

تحقیق حاضر از منظر روش گردآوری داده ها به صورت آمیخته ی اکتشافی و از منظر هدف تحقیق با توجه به این که به ارایه ی یکی از چالش های مهم و ضروری در فرماندهیانتظامی جمهوری اسلامی ایران پرداخته می شود، کاربردی است. به منظور تحلیل داده ها، از ابزار تجزیه و تجلیل داده های کیفی به نام روش فراترکیب استفاده شده است. جامعه آماری اول تحقیق کلیه اسناد مکتوب مربوط به آموزش و توسعه منابع انسانی و فلات زدگی شغلی شامل 30 مقاله و اثر بر مبنای معیارهای معتبر شامل نمایه شدن در پایگاه های دانشی معتبر بین المللی و مرتبط بودن با موضوع تحقیق، از بین 88 مقاله و اثر انتخاب و تحلیل شد. جامعه ی آماری دوم شامل خبرگان درون سازمانی در حوزه ی مدیریت منابع انسانی و آموزش بودند که در نهایت 15 نفر تعیین شدند و به دلیل شرایط و محدودیت های پاندمی کرونا، به صورت از راه دور نسبت به ارایه ی نظرات و پیشنهادات اقدام نمودند. جهت اعتباریابی کیفی الگوی به دست آمده بر اساس نظرات خبرگان در قالب گروه های کانونی اخذ شد و الگوی مفهومی مورد تایید خبرگان تحقیق قرار گرفت.

یافته ها

با کاربرد مراحل هفتگانه فراترکیب، الگوی مفهومی در شش لایه ی مفهومی، مقوله ای و کدها به دست آمد. در هر یک از لایه ها مفاهیم و موضوعاتی گنجانده شد که در نهایت مقوله ها شناسایی شد. بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیق، عوامل شناسایی شده در سه بعد و شش مولفه ی اصلی دسته بندی شدند که این مولفه ها شامل: 1-سیاست گذاری، 2-عوامل فرماندهی، 3-رویه های سازمانی، 4-فرهنگ سازی، 5-تمهیدات سازمانی و 6- زیرساخت های تکنولوژی می باشد.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های حاصل از اجرای فرآیند فراترکیب در شناسایی ابعاد و مقوله های آموزش و مهارت افزایی در راستای کاهش فلات زدگی شغلی که می تواند مبنایی برای تحقیق های آتی در جهت نحوه ی پیاده سازی آموزش در راستای سیاست های اجرایی برای مسیولین و تصمیم گیران در سازمان ها و نهادهای ذی نقش دولتی قرار گیرد در قالب الگویی مفهومی که به تایید و توافق بالای خبرگان رسید، ارایه گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2552358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!