اندازه گیری برخی شاخص های مربوط به تاندون ها و لیگامان های ناحیه کف دستی (متاکارپ) اسب های سالم نژاد دره شوری با کمک اولتراسونوگرافی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تاندون ها و لیگامان های موجود در ناحیه کف دستی همواره در معرض آسیب های ناشی از ضربه ها و بیماری های مربوط به اندام حرکتی هستند. ارزیابی اولتراسونوگرافی امکان مشاهده ساختارهای تاندونی و لیگامان ها و نیز آسیب های وارد شده به آن ها را ممکن می سازد. بررسی وضعیت ترمیم با روش اولتراسونوگرافی قابل انجام است. این پژوهش روی 5 راس اسب دره شوری سالم با میانگین سن 38/5±8/13 سال و ارتفاع 15/13±8/128 سانتی مترانجام گرفت. هیچ کدام از اسب های مطالعه شده، مشکل اندام حرکتی به صورت بالینی نداشتند. پس از کوتاه کردن و تراشیدن موها، کف دست (از پایین کارپ تا بالای فتلاک) به 6 ناحیه و4 سطح (1، 2، 3 و4) در نمای عرضی و 2 سطح (1 و 2) در نمای طولی تقسیم شدند. سونوگرافی در حالت وزن گیری کامل در اندام های حرکتی قدامی چپ و راست و با پروب خطی و فرکانس 12 مگا هرتز انجام گرفت و شکل، جهت، ارتباط و اندازه گیری ساختار های تاندونی و لیگامان های کف دستی شامل تاندون خم کننده سطحی بند انگشتی، تاندون عمقی بند انگشتی، لیگامان فرعی تاندون خم کننده عمقی، لیگامان معلقه، در 6 ناحیه در نماهای عرضی و طولی انجام گرفت که کلیه اندازه های به دست آمده از شاخص های عنوان شده در این مطالعه تفاوت معنی داری را در اندام های حرکتی قدامی چپ و راست نشان نداد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2552588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!